Nettan8
Funderar på att göra om vår långa "rabatt" mot norr till ett mysigt woodland. Just nu står där uppstammade thujor, o rhododendron,,skittråkigt med andra ord...
Nu har jag tittat på detta tråkiga i snart 5 år o nu får det vara nog ninja.gif
Visa mig gärna bilder på hur ni har det i era woodland så jag kan bli riktigt inspirerad!
Nettan8
Inga??
Finns här någon gammal tråd som jag kan hitta någonstans istället??
Lavin
Jag har tyvärr inga bilder på skogsträdgård, men jag kan dela med mig av ett söktips för att få bra bilder. Jag brukar söka på google bilder med det jag är intresserad av, och även skriva chelsea flower show, såhär! woodland chelsea flower show

http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=...mp;aql=&oq=

för då får man ofta upp bra bilder. Vet inte vart du bor men på flyinge har de en fin plantering med strutbräken, nån mörkröd lönn, hostor och granitblock. Trevligt värre!

Nettan8
CITAT (Lavin @ 17-05-2011, 10:34) *
Jag har tyvärr inga bilder på skogsträdgård, men jag kan dela med mig av ett söktips för att få bra bilder. Jag brukar söka på google bilder med det jag är intresserad av, och även skriva chelsea flower show, såhär! woodland chelsea flower show

http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=...mp;aql=&oq=

för då får man ofta upp bra bilder. Vet inte vart du bor men på flyinge har de en fin plantering med strutbräken, nån mörkröd lönn, hostor och granitblock. Trevligt värre!

Trevligt, tack! (Bor i Skåne)
Fågelvägen
Här är två välansade woodland-exempel från Pine Lodge i St. Austell, Cornwall [attachment=60723:DSC_0084.jpg] [attachment=60724:DSC_0097.jpg]

och ett riktigt vildvuxet woodland i The Lost Gardens of Heligan, också i Cornwall.[attachment=60725:DSC_0055.jpg] Rhododendron verkade vara en viktig del av bägge trädgårdarna. I Heligan var de större Rhododendron-träden kraftigt beskurna, en del avsågade stammar var minst 15 cm i diameter.
Rhododendron går utmärkt att trimma, ifall dina har blivit för spretiga. Jag har själv räddat 8 st. bortkastade plantor, grenarna var korta stumpar utan blad. Alla klarade sig.

Några glimtar av vårt woodland i zon III finns på min hemsida
Bästa exemplen: Sök i forumet efter bilder från GunillaT!
Nettan8
CITAT (Fågelvägen @ 17-05-2011, 20:48) *
Här är två välansade woodland-exempel från Pine Lodge i St. Austell, Cornwall [attachment=60723:DSC_0084.jpg] [attachment=60724:DSC_0097.jpg]

och ett riktigt vildvuxet woodland i The Lost Gardens of Heligan, också i Cornwall.[attachment=60725:DSC_0055.jpg] Rhododendron verkade vara en viktig del av bägge trädgårdarna. I Heligan var de större Rhododendron-träden kraftigt beskurna, en del avsågade stammar var minst 15 cm i diameter.
Rhododendron går utmärkt att trimma, ifall dina har blivit för spretiga. Jag har själv räddat 8 st. bortkastade plantor, grenarna var korta stumpar utan blad. Alla klarade sig.

Några glimtar av vårt woodland i zon III finns på min hemsida
Bästa exemplen: Sök i forumet efter bilder från GunillaT!

Kanon. Mina rhoddisar spretar inte, tvärtom skulle de behöva växa till sig en aning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon