Hej!
Vi har en klematis på vår garagevägg. Den är säkert minst sex år gammal och har nog inte blivit ansad på lika lång tid. Den växer på en ganska smal spaljé och är kal längst ner (en meter upp ungefär). Längre upp är den "vid liv", men underliggande grenverk ser också visset ut. Förra året, som var vår första sommar i huset, blommade klematisen ganska tidigt och jag har för mig att den blommade igen senare. Fröställningarna (eller vad de kallas för) är söta små kardborrar. Som ni förstår vet jag inte vad det är för sort, men jag tror den hade blålila blommor. Skulle tro att den är nån av de vanligaste sorterna.
Jag har absolut ingen kunskap om klematis och skulle hemskt gärna vilja ha lite hjälp! Jag skulle vilja klippa ner den helt och börja om från början. Jag tänker ge den en bredare spaljé så att den får möjlighet att bre ut sig mer eftersom den ser ut att kunna få ganska långa rankor. Kan jag klippa ner den nu? Bladen har nyss börjat spricka ut.

Sedan har vi en annan stackare som är planterad i skugga och växer upp i ett buskage. Den blommade inte alls i fjol, så den skulle jag vilja flytta. Där vet jag ännu mindre vad det är för sort.

Kan lägga upp bilder på bladen om det skulle hjälpa:)

Tack på förhand!