Full version: Impregnering
Gnurfur
Hej!
Jag undrar om nån vet hur skadligt det kan vara med impregnerat virke. Har precis rivit upp en gammal sandlåda (stått på det stället i 7år) som var tillverkad av impregnerat virke märkt A/B. Tänkte nu göra en potatisodling på samma ställe där sandlådan stått. Tänkte att jag skulle använda sanden som varit i sandlådan och blanda med matjord för mitt potatisland. Men jag började fundera på om det kan finnas giftiga ämnen i sanden eller i marken där sandlådan stått.

Någon som vet hur farligt eller ofarligt det är med impregnerat virke?

MVH
andersen
CITAT (Gnurfur @ 13-05-2011, 22:44) *
Hej!
Jag undrar om nån vet hur skadligt det kan vara med impregnerat virke. Har precis rivit upp en gammal sandlåda (stått på det stället i 7år) som var tillverkad av impregnerat virke märkt A/B. Tänkte nu göra en potatisodling på samma ställe där sandlådan stått. Tänkte att jag skulle använda sanden som varit i sandlådan och blanda med matjord för mitt potatisland. Men jag började fundera på om det kan finnas giftiga ämnen i sanden eller i marken där sandlådan stått.

Någon som vet hur farligt eller ofarligt det är med impregnerat virke?

MVH

Jag vet inte, men jag hadde inte varit rädd att använta det så som du har planerat att göra,sanden borde vara "tvättad" efter 7år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon