CITAT (Ezereht @ 14-05-2011, 15:42)

MÅnga har problem med svartfläckssjuka på henne. Särskilt söderut där det är varmare och blötare klimat. Men du kan ju prova, den brukar finnas lite överallt, jag köpte ett ex. på Coop på rea barrotad. Kostade inte mycket.
Annars gillar jag väldigt mycket Prairie Joy, men den doftar inte. Sen är det en Kanadaros så jag vet inte hur den gillar söderväder.
I zon 2 borde du kunna ha Austinrosor//Engelska rosor. Kanske Mary Rose vore något för dig? Friskare, doftar och jättefin.
Ser jag den på rea så slår jag nog till, man får prova sig fram.
Ja, doft är en väldigt viktig anledning vid rosvalet så Prairie Joy faller bort. Men Mary Rose låter intressant, ser fin ut. Men hur högväxande blir den? Föredrar busk- och klätterrosor, lite mer yvighet och överdåd. Vet inte riktigt hur högväxande Louise Odier blir heller, men har för mig den blir ganska hög? (Har inte mina rosböcker tillhands, och hade svårt att hitta den informationen på nätet.)
CITAT (merlin68 @ 25-05-2011, 19:44)

Håller med!Den får en massa kritik i forum och rosböcker

men i min trädgård hör Louise Odier till de vackraste och den blommar tills sent på säsongen.Den står i sol-skugga och har aldrig drabbats av svartfläcksjuka. Har haft min i 15 år och den har t o m klarat en omplantering som stor planta när vi flyttade till vårt nuvarande hus för åtta år sedan. I zon 2 kan du kanske plocka de sista blommorna i adventstider
Rose de Rescht har jag flera stycken även i rätt ogynnsamma lägen. Är jättenöjd med sorten som blommar i omgångar. Doften är ljuvlig med en gnutta citrus. Jag brukar koka några burkar rosgele av blommorna, jättegott på skorpor och en fin gå-bort-present.
Låter lovande att höra att den inte är så besvärlig alla gånger då.
Rose de Rescht verkar intressant, den ska jag ha i åtanken.
Rosgelé eller rosmarmelad har tanken också kretsat kring, och torka kronbladen till teblandningar. Älskar matliga användningsområden kring växter!
CITAT (emmalofo @ 25-05-2011, 19:03)

Åh, Louise får så mycket s--t i alla ros-böcker, men i min trädgård är hon vackrast av alla. Frisk och växt-villig, trots taskig placering.
Klart odlingsvärd, hade jag bara plats för en ros i min trädgård skulle jag välja henne. (Och hade jag plats för två skulle jag ha en Rose de Recht också.)
Kanske blir det båda dessa. Och några till.
Har sett en distinkt lilafärgad mossros, har jag för mig (har inte boken framför mig nu) som var väldigt vacker, den är också lockande. Sen gillar jag den enkelblommiga honungsrosen, som växer monstruöst.
CITAT (Kajsa @ 14-05-2011, 17:04)

Klart du ska ha den, visst sägs det att den får svartfläck men mitt eget ex har inga större problem.

Här kommer lite inspirationsbilder av Louise Odier, denna ros har jag flyttat idag då vi byggde en ny uteplats här. Rosen växte rakt i söder, fick mycket vatten och näring då tomaterna växte strax intill. Den blev 3 m i min zon och frös aldrig något. En Bourbonros som klarar zon 5, blommar hela sommaren.

Tack för att du delar med dig av dessa bilder, den ser helt ljuvlig ut!