Anemone nebulosa
Är sugen på att skaffa åtminstone en ros i år. Louise Odier känns det som jag är svag för. Men gamla rossorter med fantastiska egenskaper har ju också tyvärr sina nackdelar, ja? Så jag undrar om det finns någon/några lyckliga ägare/skötare som kan sätta sitt namn på att den någonstans ändå kan vara ett säkert kort?
Jag odlar i zon II.
malarmaster
har louise sedan 15 år i min örtagård,rekommenderas.sköts som alla rosor,lite gödsel på våren m.mBor i zon 4 o rosor trivs generellt inte i min trädgård (för blött vintertid),men ett fåtal gamla sorter trivs bra,däribland denna.den är mycket vacker o jag har inte haft problem med henne, Ulf
Ezereht
MÅnga har problem med svartfläckssjuka på henne. Särskilt söderut där det är varmare och blötare klimat. Men du kan ju prova, den brukar finnas lite överallt, jag köpte ett ex. på Coop på rea barrotad. Kostade inte mycket.

Annars gillar jag väldigt mycket Prairie Joy, men den doftar inte. Sen är det en Kanadaros så jag vet inte hur den gillar söderväder.

I zon 2 borde du kunna ha Austinrosor//Engelska rosor. Kanske Mary Rose vore något för dig? Friskare, doftar och jättefin.
Kajsa

Klart du ska ha den, visst sägs det att den får svartfläck men mitt eget ex har inga större problem.

Här kommer lite inspirationsbilder av Louise Odier, denna ros har jag flyttat idag då vi byggde en ny uteplats här. Rosen växte rakt i söder, fick mycket vatten och näring då tomaterna växte strax intill. Den blev 3 m i min zon och frös aldrig något. En Bourbonros som klarar zon 5, blommar hela sommaren.

emmalofo
Åh, Louise får så mycket s--t i alla ros-böcker, men i min trädgård är hon vackrast av alla. Frisk och växt-villig, trots taskig placering.

Klart odlingsvärd, hade jag bara plats för en ros i min trädgård skulle jag välja henne. (Och hade jag plats för två skulle jag ha en Rose de Recht också.)
Iren
Har den med och vilken doft hon har, underbar! Har hört den om s-f sjuka men har inte någon alls. Läste att det var ok att placera henne i halvskugga och det har jag (utrymmesbrist) men hon trivs rolleyes.gif
merlin68
CITAT (emmalofo @ 25-05-2011, 19:03) *
Åh, Louise får så mycket s--t i alla ros-böcker, men i min trädgård är hon vackrast av alla. Frisk och växt-villig, trots taskig placering.

Klart odlingsvärd, hade jag bara plats för en ros i min trädgård skulle jag välja henne. (Och hade jag plats för två skulle jag ha en Rose de Recht också.)

Håller med!Den får en massa kritik i forum och rosböcker confused.gif men i min trädgård hör Louise Odier till de vackraste och den blommar tills sent på säsongen.Den står i sol-skugga och har aldrig drabbats av svartfläcksjuka. Har haft min i 15 år och den har t o m klarat en omplantering som stor planta när vi flyttade till vårt nuvarande hus för åtta år sedan. I zon 2 kan du kanske plocka de sista blommorna i adventstider rose.gif

Rose de Rescht har jag flera stycken även i rätt ogynnsamma lägen. Är jättenöjd med sorten som blommar i omgångar. Doften är ljuvlig med en gnutta citrus. Jag brukar koka några burkar rosgele av blommorna, jättegott på skorpor och en fin gå-bort-present.
emmalofo
Åh, fistels, det måste jag prova...

Haha, rosgele menar jag. Min rättstavning gillade inte riktigt det ordet!
Anemone nebulosa
CITAT (Ezereht @ 14-05-2011, 15:42) *
MÅnga har problem med svartfläckssjuka på henne. Särskilt söderut där det är varmare och blötare klimat. Men du kan ju prova, den brukar finnas lite överallt, jag köpte ett ex. på Coop på rea barrotad. Kostade inte mycket.

Annars gillar jag väldigt mycket Prairie Joy, men den doftar inte. Sen är det en Kanadaros så jag vet inte hur den gillar söderväder.

I zon 2 borde du kunna ha Austinrosor//Engelska rosor. Kanske Mary Rose vore något för dig? Friskare, doftar och jättefin.

Ser jag den på rea så slår jag nog till, man får prova sig fram.
Ja, doft är en väldigt viktig anledning vid rosvalet så Prairie Joy faller bort. Men Mary Rose låter intressant, ser fin ut. Men hur högväxande blir den? Föredrar busk- och klätterrosor, lite mer yvighet och överdåd. Vet inte riktigt hur högväxande Louise Odier blir heller, men har för mig den blir ganska hög? (Har inte mina rosböcker tillhands, och hade svårt att hitta den informationen på nätet.)

CITAT (merlin68 @ 25-05-2011, 19:44) *
Håller med!Den får en massa kritik i forum och rosböcker confused.gif men i min trädgård hör Louise Odier till de vackraste och den blommar tills sent på säsongen.Den står i sol-skugga och har aldrig drabbats av svartfläcksjuka. Har haft min i 15 år och den har t o m klarat en omplantering som stor planta när vi flyttade till vårt nuvarande hus för åtta år sedan. I zon 2 kan du kanske plocka de sista blommorna i adventstider rose.gif

Rose de Rescht har jag flera stycken även i rätt ogynnsamma lägen. Är jättenöjd med sorten som blommar i omgångar. Doften är ljuvlig med en gnutta citrus. Jag brukar koka några burkar rosgele av blommorna, jättegott på skorpor och en fin gå-bort-present.

Låter lovande att höra att den inte är så besvärlig alla gånger då.
Rose de Rescht verkar intressant, den ska jag ha i åtanken.
Rosgelé eller rosmarmelad har tanken också kretsat kring, och torka kronbladen till teblandningar. Älskar matliga användningsområden kring växter!

CITAT (emmalofo @ 25-05-2011, 19:03) *

Kanske blir det båda dessa. Och några till. smile.gif
Har sett en distinkt lilafärgad mossros, har jag för mig (har inte boken framför mig nu) som var väldigt vacker, den är också lockande. Sen gillar jag den enkelblommiga honungsrosen, som växer monstruöst.

CITAT (Kajsa @ 14-05-2011, 17:04) *

Klart du ska ha den, visst sägs det att den får svartfläck men mitt eget ex har inga större problem.

Här kommer lite inspirationsbilder av Louise Odier, denna ros har jag flyttat idag då vi byggde en ny uteplats här. Rosen växte rakt i söder, fick mycket vatten och näring då tomaterna växte strax intill. Den blev 3 m i min zon och frös aldrig något. En Bourbonros som klarar zon 5, blommar hela sommaren.

Tack för att du delar med dig av dessa bilder, den ser helt ljuvlig ut!
Kajsa

Mary Rose blir 1.5 m hög, en tuff zon 5 ros, för att vara en Austinros är den i en klass för sig, buskig. Underbar har 5 st !

Louise Odier blir ca 3 m hög.
Margaretha
Visst är Louise Odier en makalöst vacker ros. Snart står den i full blom här i södra Skåne! Tyvärr har den lätt för att få svartfläcksjuka lite senare på säsongen, men nu och någon månad framåt är den bara magnifik!
Anders zon 1
Visst är det en vacker ros med härlig doft, men här i zon 1 får Louise Odier oftast kraftiga angrepp av SF mot sensommaren. Kan bli nästan helt kal fram på höstkanten - inte vidare vackert. Vissa somrar (t ex förra året) är det dock bättre. I lite kyligare klimat (zon 3 och uppåt) blir nog angreppen dock oftast betydligt mindre. Den är också väldigt härdig och frös inte ner ens de senaste kalla vintrarna så pass långt norrut som i zon 4 i Mellansverige.
Anemone nebulosa
Nu har jag förresten en Louise Odier! Har faktiskt inte planterat ut den ännu, men ska göra det i dagarna...

Sen har det även införskaffats Constance Spry och Zéphirine Drouhin.

Verkar som att, när man väl börjat köpa en ros...så inser man hur många fler man vill ha! Nu suktar jag typ efter:

Gertrude Jekyll
Rose de Rescht
Jaquéline du Pré
Madame Isaac Pereire
Maiden's Blush
Rose des Quatre Saisons
Rosa Mundi
Madame Hardy
Duchesse de Rohan
President de Sèze
Complicata
Duchesse de Montebello
Munstead Wood
Belle de Crécy
Charles de Mills
...
och många till... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon