Full version: Torvbriketter
Eva i Skåne
Jag har sått frö av dubbel sommarflox i torvbriketter och satt pelargonsticklingar i några. Första gången jag använder sådana.
Jag har köpt pelargonsticklingar i torvbriketter. Dessa har jag planterat om, men hur länge ska mina nysatta sticklingar stå innan de planteras vidare? Till det börjar sticka ut rötter, som de köpta sticklingarna hade?
Hur länge kan de frösatta plantorna stå i bara briketten?
Maria i Helsingborg
Jag trodde man tog HELA bricketten och planterade i ny kruka/jord eller ut på plats när det var dax....... blink.gif
Här kan jag lära mig något (IGEN) hör jag!
Eva i Skåne
Ja ja, hela briketten tar jag med. Har jag uttryckt mig dåligt?
Tittiluringen
hela briketten planteras om i större kruka, jag drar bort nätet... men det är väl onödigt tror jag.

däremot tycker jag att briketterna torkar ut för lätt, bättre med små krukor med jord.....billigare blir det oxå.
men det där är väl en smaksak.

Kram T-luringen
Maria i Helsingborg
Sorry Eva huh.gif det var jag som läste slarvigt! Kan jag få skylla på att jag är dansk medborgare?? tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag sätter mina pelargonsticklingar i Torfbriketter men sätter briketten direkt i kruka med jord. Så när dom börjar att växa behöver jag inte direkt planter om alla. Öppnar alltid nätet i botten (varför? inbillar mig att det är bättre för rötterna??)

Elisabeth
jepperdi
Jag brukar ta bort nätet och även lite jord, men det är nog en smaksak för jag tycker inte det ser så snyggt ut när nätet sticker upp..

Men för växten spelar det nog inte så stor roll.. Även om jag tror att det är lättare för rötterna att utvecklas fritt utan nät..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon