ccarina
14-05-2011, 08:31
Jag har ett fristående plank som jag ska plantera en vildkaprifol framför. Min fråga är hur nära planket ska jag plantera den?
En annan fråga är att jag har fått råd om att sätta upp en tråd med två spikar längst ner för att växtens ena grenar ska ta sig upp och bredda ut sig vacker över hela planket. Så hur sätter jag dessa spikar och leder växten horisontell ut mot sidorna?
Tack på förhand!
Gunilla T
14-05-2011, 16:40
Jag tror inte att någon tråd räcker för en vildkaprifol att växa i, den är kraftigväxande och behöver ordentliga och stabila stöd att slingra sig runt. Den slingrar sig medsols..Någon form av spalje eller nät av armeringsjärn som den kan snurra runt.
Om den inte har något att växa runt blir den en marktäckare och kryper längs marken. Tänk också på att växter vänder sig och växer mot ljuset så vill du ha den i en speciell rikting måste du hjälpa den, fläta in den i stödet och/eller binda fast den så den tvingas i den riktning du önskar.
ccarina
15-05-2011, 09:55
Om man sätter ett nät eller så på planket, kommer växten snurra runt sig där eller måste jag snurra in växten?
Dum fråga kanske , men jag är nybörjare.
På mitt plank så går det två brädor horisontalt över på olika ställen, där växten kanske får lite stöd, men det kanske inte räcker...
Gunilla T
15-05-2011, 10:51
Ingen dum fråga alls! Man besparar sig framtida problem och besvikelser om man vet hur växterna beter sig så visst skall man fråga.
Gick ut och tog kort på min Tellman kaprifol, inte samma sort men de fungerar likadant. Kaprifolerna har inga sugrötter att klättra med så deras enda chans att klättra är att de kan snurra sina rankor runt något. Här har vi byggt ett litet torn av spillvirke och det fungerar bra med horisontella bitar med en del tvärslåer. Då är det lättare för rankan att hitta någonting att klänga på. Nu växer denhär bra uppåt genom att den hela tiden strävar mot den ljusaste platsen men står den bakom ett plank så kommer det att finnas skuggigare platser och då vänder den sig åt ett annat håll. Jag har nog fått hjälpa en och annan ranka också som vänt sig rakt ut men det fungerar ändå hyfsat.
Två bräder - kanske för breda? - blir i så fall ända fästet, det är inte mycket.
Det finns på byggvaruhus rullar med ganska kraftiga gröna nät som jag brukar använda mig av till växtstöd. De syns inte när väl växten vuxit upp och jag undrar om inte dessa nät skulle kunna fungera om de fästs riktigt stadigt på planket men det måste finnas ett mellanrum så att växten får plats. För att få den dit du vill i ett sådant läge måste du hjälpa den. Armeringsjärn är annars stabila och lagom grova.
Här ser du hur rankorna snurrar
[attachment=60648:DSCN03240001.JPG] [attachment=60649:DSCN03250001.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.