Full version: Regn i mm
mrsgreen
Hur många mm regn är bra för växterna? Finns det ett mått på när det regnat bra, dåligt, för mycket osv..?
Vid vilken mm-nivå behöver jag inte vattna en nyplanterad rabatt? Eller stödvattna?
Berith
Himla bra fråga! tummenupp.gif Nån som vet?

Ibland när det kommit en skur så vet man ju inte om det räcker så eller om man måste fylla på själv.
Garden bliss
Jätteintressant fråga som jag också skulle vilja ha svar på. Borde det inte bero lite på vad man har för jord också?
Huggorm
Som jämförelse är det väll ganska normalt med ca. 50mm regn per månad under vegetationsperioden
Överbölingen
Allt är relativt.
Det beror väl alldels på vad slags regn som erbjuds.
Oaktat det sägs att mellan 20 till 30 mm skall till för en rejäl rotblöta.
Ett stilla sommaregn är det nog som man räknar med. Rekommenderas ju vid vattning och mätt med regnmätare.

40 mm åskskur förstör mer och om det är finalen på en hårdtorka så rinner mer än 50% bort från den torra ytan innan det börjar tränga ner i jorden.

Sunt förnuft får nog gälla. Och om kommunen har sagt något om sparande.
*Stintan*
Jag har hört att en rotblöta ska vara runt 20 mm. Antar att det beror lite på hur torrt det var innan, om regnmängden kommit i en störtskur eller som fint strilande, vädret i övrigt, vad man har för jord men också vad man har för växter i sin rabatt. Man får helt enkelt känna efter i jorden om det behövs mer vatten i rabatten efter regnet om man är tveksam. Lite blött på ytan och bara ett par cm ner gör ju inte mycket nytta.

Man kan ju testa att sätta en regnmätare i rabatten och sen se hur mycket som behövs med hjälp av en vattenspridare.

Hahaha man ska inte titta på TV medan man skriver inlägg för då hinner någon annan före. blush.gif
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2011, 17:12) *
Jag har hört att en rotblöta ska vara runt 20 mm.

Halaj!

Antaget snustorr jord. Hur långt ner i jorden motsvarar 20 mm regn?
Alltså, hur långt ner är jorden blöt då?

//T
Gunilla T
http://www.hasselforsgarden.se/konsument/g...tsel/bevattning

Sedan beror det föstås på hurdan jord man har och om det varit långvarig torka. Mullrik och lucker jord med inslag av lera tar till sig vatten bra och kan också hålla kvar fukten. Sandig och väldränerad jord - där rinner det snabbt igenom.
Aqvakul
Nyplanterat kräver ca 30 mm per vecka, vilket det inte kommer så väldigt många veckor.. hellre stödbevattna för mycket än för lite. I sandjord kan det aldrig bli för mkt, medan man får passa sig lite om man har väldigt tung lera.
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 14-05-2011, 18:34) *
Halaj!

Antaget snustorr jord. Hur långt ner i jorden motsvarar 20 mm regn?
Alltså, hur långt ner är jorden blöt då?

//T

Det beror ju som sagt på de omständigheter jag nämnde i mitt inlägg.
Carl

10mm regn motsvarar 10L per m2. 20mm regn motsvarar 20L per m2. Med den omräkningen så blir det lättare att uppskatta om nederbörden är tillräcklig eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon