Full version: Pelargonsticklingar
Alis
Hej hopp !
Söker efter sticklingar på en liten pelargon med äppeldoftande blad , har för mej att bladen påminde mkt om p.fragrans ?! Hade den tidigare, och skulle gärna vilja ha tag i den igen !
Någon som har ? - eller vet vad den heter ?
Sen skulle jag vilja ha tag i p.inquinans , samt andra vildpelargoner ... Hör gärna av dej om du har sticklingar att sälja/byta smiley_small_hug.gif
RigganRiggan
Jag tror du söker en pelargon som heter P. odoratissimum. Bladen doftar äpple när man gider dem och de är mycket lika P. x fragrans. Jag köpte min lilla stickling för en vecka sedan så ännu kan jag inte dela med mig, men det kan jag säkert så småningom, om du inte får tag på den någon annanstans innan dess.
Alis
Har fått tag på både p.odoratissimum och p.inquinans smile.gif !

Odortissimum doftar helt ljuvligt, är nästan så man vill äta upp den varje gång man går där o nosar smile.gif

Tack iallfall smiley_small_hug.gif
RigganRiggan
P. inquinans har jag också haft. 3 gånger har jag köpt en stickling på Tradera och alla gångerna har det varit en oäkta P. inquinans (fastän jag frågade säljaren den tredje gången om det var en äkta). En äkta ska ge morotsfärgade fingrar/händer när man tar i bladen. Det gjorde ingen av mina, så jag har inte brytt mig så mycket om dem och därför är de nu i pelargonhimlen. Pelargonen kallas ju också Smutspelargon.
Min nästa P. inquinans måste vara en äkta! Jag letar ....
Jag läste på ett forum att det räcker med en inblandning av en annan pelargonsort flera led bakåt för att den ska tappa sin förmåga att färga av sig - och finns en annan pelargonsort inblandad är det ju en korsning.
Hoppas du har fått en äkta!
Alis
Min färgar av sej , lite, men den gav mej iaf något gulaktiga fingrar då jag var tvungen att springa och klämma på den nu wink.gif !
Köpte den av en som har mkt vildarter, så jag får väl tro att jag fick en äkta !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon