Full version: Pelargonsticklingar
Alis
Hej hopp !
Sker efter sticklingar p en liten pelargon med ppeldoftande blad , har fr mej att bladen pminde mkt om p.fragrans ?! Hade den tidigare, och skulle grna vilja ha tag i den igen !
Ngon som har ? - eller vet vad den heter ?
Sen skulle jag vilja ha tag i p.inquinans , samt andra vildpelargoner ... Hr grna av dej om du har sticklingar att slja/byta smiley_small_hug.gif
RigganRiggan
Jag tror du sker en pelargon som heter P. odoratissimum. Bladen doftar pple nr man gider dem och de r mycket lika P. x fragrans. Jag kpte min lilla stickling fr en vecka sedan s nnu kan jag inte dela med mig, men det kan jag skert s smningom, om du inte fr tag p den ngon annanstans innan dess.
Alis
Har ftt tag p bde p.odoratissimum och p.inquinans smile.gif !

Odortissimum doftar helt ljuvligt, r nstan s man vill ta upp den varje gng man gr dr o nosar smile.gif

Tack iallfall smiley_small_hug.gif
RigganRiggan
P. inquinans har jag ocks haft. 3 gnger har jag kpt en stickling p Tradera och alla gngerna har det varit en okta P. inquinans (fastn jag frgade sljaren den tredje gngen om det var en kta). En kta ska ge morotsfrgade fingrar/hnder nr man tar i bladen. Det gjorde ingen av mina, s jag har inte brytt mig s mycket om dem och drfr r de nu i pelargonhimlen. Pelargonen kallas ju ocks Smutspelargon.
Min nsta P. inquinans mste vara en kta! Jag letar ....
Jag lste p ett forum att det rcker med en inblandning av en annan pelargonsort flera led bakt fr att den ska tappa sin frmga att frga av sig - och finns en annan pelargonsort inblandad r det ju en korsning.
Hoppas du har ftt en kta!
Alis
Min frgar av sej , lite, men den gav mej iaf ngot gulaktiga fingrar d jag var tvungen att springa och klmma p den nu wink.gif !
Kpte den av en som har mkt vildarter, s jag fr vl tro att jag fick en kta !
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon