Full version: Tips om naturprogram
sparvuggla
Vill tipsa om ett naturprogram, Bäverdammen. Om bävern och dess betydelse för naturen. Detta speciella djur som svenska jägare totalutrotade utan betänkligheter, men som tur är planterades nya in och nu har vi en stark bäverstam.
Förresten känner man igen händelseloppet om dagens vargdebatt.

TV 2 måndag 18:00.
Gossen Ruda
Är programmet lika fanatiskt jägarhatande som du lär det inte vara något att se. Det handlar fö den amerikanska bävern. Här i Sverige måste bävern hela tiden jagas för att inte ställa till med mer problem än vad den redan gör. Jag har sett hur det kan se ut i bäverskogen i Bergslagen. Bedrövligt, hade en markägare lämnat träden så hade han fått varenda myndighet efter sig.
Huggorm
Ja, tyvärr förstör bävern de lövskogar som växt upp längs strandkanter och nu börjar bli gammal nog för att bli värdefull för många utrotningshotade fåglar, insekter och växter. Man blir bara ledsen när man ser att alla träd ligger i stora högar, fällda och förstörda och inte ens använda av bävern sad.gif
Orkidétjuven
Bävern spelar en viktig roll i ekosystemet med. Den tunnar ut trädskikten vilket leder till bättre marker för fladdermöss.

I England där den nyligen har återintroducerats har helt plötsligt fladdermus populationerna ökat i samband med återintroduceringen av bävern, flera av dem hotade. Genom att bävern öppnar upp luckor mellan trädkronorna finns det bättre förutsättningar för lyckad jakt och blockerar vattendrag leder det till bätttre förökningsloklaer för många insekter. Så jhu högre bäver aktivitet. desto fler arter av fladdermöss.
Skulle inte förvåna mig om det är likadant i Sverige

http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/...000/9353551.stm
(missade länken)
Gossen Ruda
Tveksamt. Bävern fäller bara lövträd vilket gynnar granen. I början blir det kanske bättre men på sikt kommer naturen att växa igen. Ok, mer och större vattenytor blir det. Inramade av granskog.
sparvuggla
CITAT (Orkidétjuven @ 16-05-2011, 14:07) *
Bävern spelar en viktig roll i ekosystemet med. Den tunnar ut trädskikten vilket leder till bättre marker för fladdermöss.

I England där den nyligen har återintroducerats har helt plötsligt fladdermus populationerna ökat i samband med återintroduceringen av bävern, flera av dem hotade. Genom att bävern öppnar upp luckor mellan trädkronorna finns det bättre förutsättningar för lyckad jakt och blockerar vattendrag leder det till bätttre förökningsloklaer för många insekter. Så jhu högre bäver aktivitet. desto fler arter av fladdermöss.
Skulle inte förvåna mig om det är likadant i Sverige

http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/...000/9353551.stm
(missade länken)

Dessutom skapar bävern perfekta miljöer för bl.a olika hackspettar, då deras föda olika insekter och larver är beroende av döda och döende träd. Bara ett ex. till för vad du redan skriver.

Och som det märks här är naturkunskaperna ganska bristfälliga hos en del, även om det redan har kommit fram redan tidigare hur det ligger till.

Gör förresten en sökning på Google med ordet "bäversafari" och du kommer bli förvånad hur många träffar du får!
Men jag tycker det är helt rätt att tjäna pengar på naturen, om man samtidigt hjälper den på traven och inte utarmar den!
När vi får fler vargar kommer dom också bli ännu mer lönsamma och hjälpa naturen på samma sätt som bävern.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 16-05-2011, 16:43) *
Dessutom skapar bävern perfekta miljöer för bl.a olika hackspettar, då deras föda olika insekter och larver är beroende av döda och döende träd. Bara ett ex. till för vad du redan skriver.

Och som det märks här är naturkunskaperna ganska bristfälliga hos en del, även om det redan har kommit fram redan tidigare hur det ligger till.

Gör förresten en sökning på Google med ordet "bäversafari" och du kommer bli förvånad hur många träffar du får!
Men jag tycker det är helt rätt att tjäna pengar på naturen, om man samtidigt hjälper den på traven och inte utarmar den!
När vi får fler vargar kommer dom också bli ännu mer lönsamma och hjälpa naturen på samma sätt som bävern.

När du pratar om bristfälliga naturkunskaper är det dej själv du menar då? Det verkar som om du bara hämtar "kunskap" från nätet, har du nånsin läst en bok? Vi får hoppas på mer varg för vargen tar bäver när den kommer åt. Det blir bara svansen kvar.

Att det blir bättre miljö i England kan jag nog tänka mig, där är det mest lövträd till skillnad från i Sverige.
Orkidétjuven
Om bävern tar bara lövträ och de minskar och inte gran, ja då kommer ju bäver populationen iaf hållas rätt stabil?
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2011, 05:38) *
Om bävern tar bara lövträ och de minskar och inte gran, ja då kommer ju bäver populationen iaf hållas rätt stabil?

Möjligt, men granpopulationen kommer på sikt att öka.
Orkidétjuven
Jag vet. Jag försökte bara vara lite lustig där. flirting.gif
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2011, 08:51) *
Jag vet. Jag försökte bara vara lite lustig där. flirting.gif

Jag anade det. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon