Beeo
Hej alla

Vi har en grind gjord av ett vagnshjul i trä som jag försöker renovera och måla. Tyvärr så är den lite murken och mjuk på vissa ställen. Jag blandade linolja och balsam lacknafta 50/50 som träet fick suga åt sig. Tanken var att det skulle bli hårt. Men det verkar inte fungera och det verkar inte heller torka nu på 7 dagen. Vad har jag gjort för fel? Eller finns det en bättre metod?

Tack för era svar och tid.
Beeo

Tapio
Halaj!

Fräckt med en grind av ett hjul!
Du försöker att reversera nedbrytningsprocessen med linolja?
Där förstår jag inte alls hur du tänker.
Om man skall vara petig; linolja torkar inte, det härdar.
Om man skall vara ännu mer petig: det oxiderar.
Rå, kallpressad linolja tar ett ljusår på sig att härda. Kokt linolja går mycket snabbare. Vilket använde du?
Härdprocessen är en funktion av temperaturen. Ju varmare desto snabbare. Det är fortfarande vår och kallt. Ge det tid.

Hade jag varit i din sits hade jag nog valt att pensla på epoxy på hjulet.
Nu menar jag inte de små araldittuberna man köper på konsum, utan den epoxy man bygger glasfiberarmerade plastbåtar av.
Besök din lokala marina och prata med någon kunnig, och om sådan inte finns, googla och beställ på nätet.

//T
malcolm
Enda vettiga sättet är att byta ut murket trä till nytt, kan du inte göra det själv så kanske det finns något snickeri i närheten som kan hjälpa dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon