söndagsbarn
Jag har kaskadpelargoner i balkonglåda. Förra året blev de fantastiska, men i år tycker jag det är lite dåligt go i dem. De blommar fint, men jag skulle vilja att de växte till sig lite snabbare och fyllde ut hela lådan. Jag har hört att man kan skynda på tillväxten genom att ta bort de nya blomknoppar som kommer. stämmer detta?

Hälsningar,
Jakob
Samsara
Inte helt hundra på om det stämmer. Men testa att börja göda dem.
Du ska kanske testa ta dem nya blomknopparna och göda?
söndagsbarn
Tack för svaret Samsara!
Hm, jag har gett dem gödning, men ganska försiktigt. Kanske ska öka på lite. Jag valde en mellanväg så länge och plockade bort de blommor som slagit ut. De såg ändå bara lite fåniga ut nu när plantorna var så små.

Ingen som testat den här metoden?
Peztis
Som jag har förstått det så ska man gärna toppa de små plantorna mycket och ta bort de första tidiga knopparna. Men detta gäller ju för sticklingar, om det gäller redan stora och etablerade plantor vågar jag inte säga.

Men det borde ju göra det för då läggs ju energin på att den ska växa sig stor - inte på att blomma och sätta frö.

Så jag antar att om du vill ha frodigare blomning så bör du nypa bort blommorna nu.
Aejohansson
Pelargoner vill ha mycket näring och det är svårt att ge dom för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon