Samsara
Det stora diskussioner på vårt jobb ang. Plantagen. Vore roligt och höra vad ni har att säga om Plantagen? Personalen, utbudet på växter, kvalitén på växter med mera?
abbbe
Kvalité och utbud är bra. Personal är oftast okunnig, men de behövs inte för de som redan vet vad de vill ha antar jag.
kerstin z5-6
Inte min favorit.. trist urval, samma för hela sverige, dålig kunskap bland personal vanligt, hårresande råd till kunder.Ohärdigt material säljs som härdigt.Kommer man dit när de nyss fått en leverans -ok.. annars intorkade krukor rotsnurr och löss på plantorna.Jag gynnar heller en liten lokal odlare
Aqvakul
Se tråd i avd. småprat..
kerstin z5-6
? Även om den tråden behandlar Plantagen och andra företag , är väl frågeställningen inte riktigt lika?
Samsara
Att dem vill tjäna pengar vet jag och dem köper upp sin konkurrans för att kunna höja priserna, det måste dem nästan annars tjänar dem ju inget på det. Ett riskkapitalbolag äger endast ett företag i 2 år och säljer vidare. Klart dem vill ha ut vinsten så fort som möjligt. Nu var detta inte det jag ville veta eftersom jag redan är insatt i det ang. vinsten.
andersen
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-05-2011, 20:13) *
Inte min favorit.. trist urval, samma för hela sverige, dålig kunskap bland personal vanligt, hårresande råd till kunder.Ohärdigt material säljs som härdigt.Kommer man dit när de nyss fått en leverans -ok.. annars intorkade krukor rotsnurr och löss på plantorna.Jag gynnar heller en liten lokal odlare

Håller helt med.
Gunilla T
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-05-2011, 20:13) *

Håller med Kerstin, jag handlar inte på Plantagen mera. Bulkplantor kallar vi det....samma trista plantor...
Samsara
CITAT (Aqvakul @ 14-05-2011, 20:19) *

Aqvakul, jag tror jag vet att du bor rätt nära där jag bor och jobbar. Då du skrev att den större butiken i ditt område försvann. Kan det vara SKPL (skåne plantor) som är uppköpta?
kerstin z5-6
Bulkplantor coolgleam.gif giggle.gif kul:) ja så är det samma samma lika lika och dödstrist
Eva i Skåne
CITAT (Samsara @ 14-05-2011, 20:31) *
Aqvakul, jag tror jag vet att du bor rätt nära där jag bor och jobbar. Då du skrev att den större butiken i ditt område försvann. Kan det vara SKPL (skåne plantor) som är uppköpta?

Nu är inte jag Aqua, men både Skåneplantor och Åkarps allväxtcenter är uppköpta. Trist!!!
Åkarp har varit en suverän butik, men nu är den som andra varuhuskedjor sad.gif

Samsara
CITAT (Eva i Skåne @ 14-05-2011, 21:13) *
Nu är inte jag Aqua, men både Skåneplantor och Åkarps allväxtcenter är uppköpta. Trist!!!
Åkarp har varit en suverän butik, men nu är den som andra varuhuskedjor sad.gif

Åkarp gick i konkurs och Plantagen tog endast över hyreskontraktet. Det ryktas om att dem ska odla i Åkarp till en viss del.
Aqvakul
CITAT (Samsara @ 14-05-2011, 20:31) *

Jo, det var Skåneplantor jag avsåg. Åkarps Allväxtcenter har varit suveräna på utplanteringsväxter, men har nu tappat stilen...
Samsara
Ja, man får passa på att handla nu på Skåne-Plantor efter midsommar kommer Plantagens sortiment.
Snöflinga
Tror inte att man kan döma ut alla butiker efter en. Här i Örebro tycker jag Plantagen är helt OK både på kvalitet, personal och utbud. Fast visst är det mera nöjsamt att strosa runt i små handelsträdgårdar där urvalet kanske är mindre men man kan hitta en del udda fynd. Skillnade är väl också att i Plantagens utbud är minst hälften trädgårdstillbehör och annat.
abbbe
CITAT (Snöflinga @ 14-05-2011, 22:01) *
Tror inte att man kan döma ut alla butiker efter en. Här i Örebro tycker jag Plantagen är helt OK både på kvalitet, personal och utbud. Fast visst är det mera nöjsamt att strosa runt i små handelsträdgårdar där urvalet kanske är mindre men man kan hitta en del udda fynd. Skillnade är väl också att i Plantagens utbud är minst hälften trädgårdstillbehör och annat.

Jo, så är det hos mig också!
kolmask
Dåligt utbud och dyrt! Jag betalar gärna för speciella plantor, men varför köpa dyrt på Plantagen när samma sortiment finns på coop för en billigare penning? Jag sätter inte frivilligt min fot på Plantagen igen.
Huggorm
För mig som mest är intresserad av träd är plantagens utbud väldigt tråkigt. De har några olika fruktträd bara, samt kanske något enstaka exemplar av andra sorter, oftast inget som intresserar mig. Men i förfjol måste de ha gjort ett misstag, för då hade de en hel pall med magnolia kobus, och fina exemplar var det också.

Uddevallabutiken är i alla fall inte speciellt populär, det märks tydligt. Den ligger vid ett stort köpcentrum, och det är nästan den enda butik där det inte är trångt med folk. Det är alltid minst tre gånger så mycket folk på Bogrönts butik, trots att den ligger avsides på andra sidan stan.
Anna-Karin Lundberg
Jag gillar inte Plantagen utan vill hålla liv i mindre "riktiga" handelsträdgårdar. Ytterligare ett bevis på Plantagens kvalité är detta: Jag planterade trots allt flera påsar med blåa papegojtulpaner från Plantagen i höstas. De blommar nu - inte en enda blå, alla är röda med gul kant. Jag åkte till Plantagen och visade dem, sa att jag inte var så glad, eftersom det inte var ens i närheten av vad de sålt. De tittade på tulpanen och sa "Beklagar".

Jag får ju gräva upp rabatten, det ser helt galet ut ihop med de ljusrosa och mörkrosa samt vita blommorna runt omkring och ihop med de röd/gula. Fler lär bli besvikna. Undrar om NÅGON fått blåa tulpaner från Plantagen?

Man blir besviken. Inte för att man lagt ut någon hundring på lökarna, utan på jobbet, väntan, förväntningarna - och det fula resultatet. Nu lyser de röda helt galet och förstör hela tomtens färgsättning. Jag får gräva upp, köpa nytt, gräva ned, vänta ett år till. Men inte blir det något mer från Plantagen!
johanna_zon3
Jag tycker bra om plantagen i Barkarby och Bergianska som bas i min trädgård. Personalen är hjälpsamma och tillmötesgående. Påläst om de växter som man vill inhandla och läsa zonangivelser på etiketter måste man vare sig man rådfrågar personal/trädgårdsmästaren på Plantagen eller de "erkända" handelsträdgårdarna. Johanna
katrin
Igår åkte jag till min lokala plantskola för att handla lite smått och gott till min trädgård, då jag verkligen uppskattar bra personal som man kan fråga om råd. Blev ledsen att se en till salu-skylt, och att de sålde ut allt. Anledningen var som ägaren sa att det var helt omöjligt att konkurrera med de stora aktörerna på marknaden. Folk ser bara till priset och vill inte betala för den service och kunskap som finns hos personalen. Jättetråkig utveckling tycker jag. sad.gif
octachoron
På den lokala Plantagenbutiken så är utomhusavdelningen ganska eftersatt. Dålig prismärkning och i regel är den enda personalen på den andra sidan av den stora butiken så att fråga efter priser är inte lätt. Och ingen i personalen som jag träffat kan något om utomhusväxter. Härdighetsbeteckningar på vedartat är i relativt många fall helt uppåt väggarna, de säljer blåregn, hortensia och Clematis Montana märkta zon 4, jag undrar hur många som köper dem och aldrig får någon blomning?
Priserna är ganska höga om man jämför med andra ställen, på lökar så var de 50% dyrare än Blomsterlandet i höstas. Förutom då det kommer specialebjudanden som kan vara billiga.

Däremot så var jag imponerad av personalen på Plantagen i Bergianska, där hade de ett intressantare sortiment och folk man kunde fråga om växter.
Aqvakul
Valde i år bort Åkarps allväxtcentrum (numera Plantagen) till förmån för Tirups örtagård - dyrare men en helt annan kvalitet...
Fjortispower
Plantagen är min favoritbutik! Inget är väl så rosa som Plantagen! Eller tja, grönt då...
smuleborg
Handlar inte på Plantagen. I den mån vi handlar växter, blir det på Zetas i Huddinge. Ett självklart val för oss.

Lavin
Var på plantagen, fd åkarps allväxtcenter, och jag hade inga som helst problem med att hindra mig från spontaninköp. Det säger nog det mesta.

Dyra, överstora exemplar av växter, tråkiga sorter. Personalen var dock trevlig. Jag hoppas dock att många handlar sina balkongblommor där, för det finns en fin gammal vit katt som bor i växthuset.

Jag har inte lyckats handla växter där, så jag kan inte uttala mig om kvaliten på växterna. Det känns dock lite onödigt att betala överpris för gigantiska perenner när de bara får svårare att ta sig när de är så stora. Men jag misstänker att de inriktar sig på quick-fix klientelet. Finns ingen anledning att betala 150 för en lavendel, sannolikt uppdriven i växthus, när man kan köpa en för 35 kr odlad i svenskt klimat.
Snöflinga
Var på Plantagen idag och fick med mig en växt jag aldrig sett tidigare. Helt underbar, blev så glad yahoo.gif Gå in på Raraväxter och sök på Kattamarant så ser ni bild på den. Vidare handlade jag även "silvergirlang". De går åt som smör. Den är så fin att ha i amplar eftersom den när vintern kommer torkar in och ser ut som en stor silvrig boll . Så visst kan man hitta guldkorn även på Plantagen smile.gif
Samsara
Jag tycker av alla dem Plantagens butiker här nere i Malmö området så är Åkarps den som är mysigast inte lika steril som dem andra. Får Skåne-Plantor som dem vill så kommer dem bara göra om inomhusavdelningen och inte plantskolan smile.gif
Aqvakul
CITAT (Samsara @ 17-05-2011, 21:55) *
Jag tycker av alla dem Plantagens butiker här nere i Malmö området så är Åkarps den som är mysigast inte lika steril som dem andra. Får Skåne-Plantor som dem vill så kommer dem bara göra om inomhusavdelningen och inte plantskolan smile.gif

Åkarp var en extremt bra butik tidigare, vilket Plantagen ännu inte helt lyckats tillintetgöra... naughty.gif
malarmaster
har i tidigare trådar ifrågasatt de olika stora växtkedjorna då de har likartat växtmaterial som i min mening på sikt utarmar sortimentet på marknaden.har besökt en plantagen i skåne på en utfärd till alnarpsparken(resesällskapet ville köpa sättpotatis).har tidigare bara erfarenhet av min "lokala"plantagen i växjö.Skånebutiken har en stor fin lokal med imponerande entre med vattenfall o stor bassäng fylld med dammfisk,men i sortimentsväg lika utarmat som i växjö,större ytor=mer av samma sort.potatis blev det inte heller då de som salufördes var"grisapotäter"(bintje,asterix) o dessutom i dåligt skick(skrumpna o mjuka).Tyvärr, min åsikt stärktes plantagen är inget för inbitet trädgårdsfolk,här satsas bara på ett dåligt standardsortiment,kommer i fortsättningen fortsätta handla på mina specialställen.
Ulf
pleximaster
Både Åkarp och Skåneplantor är uppköpta av plantagen. Nu har jag 7 eller är det 8 plantagen inom en 4 mils radie från där jag bor. Det blir tråkigt om de kommer att köra exakt samma sortiment även i dessa butiker (som logistiskt skiljer sig från deras nybyggda). Skåne plantor "kör som vanligt" detta året ut iallafall sedan vet de som jobbar där inte hur det ska utvecklas. Det är tråkigt om det inte finns variation på utbudet.

mvh plexi
Samsara
CITAT (pleximaster @ 18-05-2011, 08:09) *
Både Åkarp och Skåneplantor är uppköpta av plantagen. Nu har jag 7 eller är det 8 plantagen inom en 4 mils radie från där jag bor. Det blir tråkigt om de kommer att köra exakt samma sortiment även i dessa butiker (som logistiskt skiljer sig från deras nybyggda). Skåne plantor "kör som vanligt" detta året ut iallafall sedan vet de som jobbar där inte hur det ska utvecklas. Det är tråkigt om det inte finns variation på utbudet.

mvh plexi

Nä, för SkånePlantor får inte veta något från Plantagen. Det enda vi vet nu är att vi ska börja köpa från samma leverantör från och med midsommar, men ändå ha "samma" sortiment sen tidigare. Det är bara tråkigt att alla kunder berättar att dem ska sluta handla hos oss.
mamamaggan
Var hos närmaste Plantagen idag. Aldrig , säger aldrig mer att jag går in där !!!! Vissna ovattnade och soltorkade blommor i hängamplarna.

Sterotypt för övrigt , långa rader med samma sorter . Stod skylt utanför när vi kom om att man fick köpa 3 kryddväxter för 100 kr , normalpris 39,90/ st. Fanns ingenstans att hitta sedan , personalen visste ingenting .

Hittade till sist en liten hylla med svindyra , 69 kr , kryddor. Hittade en kruka med rosmarin , tre ynkliga spröt som var c:a 7 cm höga , för 69 kr ?! Aldrig i livet!!! De hade dessa svindyra kryddorna på en hyllplats som var kanske 70 x 100 cm , några få sorter.

Kollade på clematis. De som jag var intresserad av var c:a 50 cm höga , endast en liten ynklig stam och alla grenar avbrutna .

Vi gick raka vägen ut därifrån . Åkte till ett ställe som är mer som en handelsträdgård. Där hittade vi jättefina frodiga blommor/växter för ungefär samma priser som på Plantagen . Hittade " min " clematis som hade fyra stammar , var mer än dubbelt så hög och hade fina grenar och blad.

Köpte även kryddor , stora fina plantor för 45 kr/st.
Överbölingen
Kan inte uttala mig. Har varit inne på P. i Eskilstuna och köpte några Saxifraga. Men det visade sig att jag redan hade dem men fick i alla fall ett namn på dem. Men tillbehör har de rätt mycket intressant om man vill ha sådant.

En skogs- och lantgårdsträdård skall inte vara en parkanläggning. Det stämmer inte. Alltså är vi sparsamma med tbh. Men A och O i en trädgård är sittplatser. Så lämpliga möbler kollar vi alltid. Evas födelsedagspresent, morsdagspresnt och bröllopsdagblomma. [attachment=60991:Jacta_furniture.jpg]
Utlandis
Sedan tre år har jag bott och jobbat som läkare i Sverige. Tänkte igår storhandla i Plantagen för min nyköpt villa har inga planteringar. Tyckte faktiskt att erbjudanden med plantagen kort låtar bra så att började jag prata om den med personalen. Den femte frågade person visste ngt om saken och jag fick träffa Håkan. Han kommenterade att därför måste vi vänta på svar så länge för jag har ej svenskmedborgarskap. Ok, tänkte jag men jag blev chockad när det blev avslag med motivering att det händer ofta när man är utlänning. I vilkor av erbjudande det stor ej att man måste bli svensk. Jag kände mig väldigt förolämpad,förlorade lust att handla en ända växt i Plantagen för alltid. Ändra skylten på butiken! Plantagen bara för Svenskmedborgare så att ingen annan bli förolämpad. Hoppas efter mina komentarer på Twitter, och andra forum ingen Polak handlar hos de. Föresten i Polen man kan beställa Thujor för häck för träjedel av Plantagens pris oavset nationalitet, bara att man har råd och jag är hundra på det att ingen Svensk eller annan medborgare är förolämpad. I slutändan visade sig att på Eurostop på Arlandastad man kan handla 3 Thujor för 100 lappar.
fridsbacka
har aldrig varit in på plantagen , tror det finns i gävle om jag inte minns helt fel , jag gynnar våra småa trädgårds affärer som åsbacka trägård och håkes , trevlig personal , bra priser,fina växter,man kan snacka till sig lite rabatt =) och det mesta finns för den normale personen , har även rätt nära till mobacke med om det kniper

ju större affärer ju sämre kvalite och personal . ju mindre affärer ju bättre kvalite och trevligare och kunnigare personal
Boxer
Så här skrev jag 2004 och jag har inte bytt åsikt...

Jag har varit på Plantagen i Kungsbacka för att spana efter fynd.

När jag frågade en anställd om råd, fick jag till svar att - Hon som kan något har gått hem för dagen och jag har inte varit här på en vecka.

En annan gång, när jag ville ha frön till strandkål, sa hon att det går inte att få tag på, -du får gräva upp i naturen.

Ingen (nästan) vet någonting, om det nu överhuvudtaget finns någon personal att fråga. Mögliga eller inskrumpna lökar och döda perenner.

Men......parkeringsplats finns alltid.

andersen
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 22:50) *
Kan inte uttala mig. Har varit inne på P. i Eskilstuna och köpte några Saxifraga. Men det visade sig att jag redan hade dem men fick i alla fall ett namn på dem. Men tillbehör har de rätt mycket intressant om man vill ha sådant.

En skogs- och lantgårdsträdård skall inte vara en parkanläggning. Det stämmer inte. Alltså är vi sparsamma med tbh. Men A och O i en trädgård är sittplatser. Så lämpliga möbler kollar vi alltid. Evas födelsedagspresent, morsdagspresnt och bröllopsdagblomma. [attachment=60991:Jacta_furniture.jpg]

Om gästerna dricker för mycket så är det bara att vända bordet till en 6a, då åker nog många ölburkar ner i hålen laugh.gif
ilPadrino
Kan säga att jag var ute på en liten skön trädgårds-shoppingrunda igår ute på Värmdö, och började med ett av mina favoritställen, gredelins trädgård vid Hemmesta, och fortsatte neråt i dagordningen för att slutligen kolla om det fanns nåt kul på plantagen vid värmdö marknad. Det fanns det inte. När jag klev ut genom dörrarna därifrån var jag så besviken och oinspirerad att jag ångrade att jag hade åkt hemifrån över huvud taget. Kan ha haft en aning med vätskebrist i värmen att göra också, men ändå. Som tur vad fick jag senare tag på tre skitsnygga kaskadpelargoner hos min lokala lilla lanthandel så humöret blev tack och lov bättre.

Det är inte första gången jag upplever samma sak när det gäller plantagen, så för min del är det definitivt ingen favorit... no.gif
batski
CITAT (johanna_zon3 @ 15-05-2011, 08:23) *
Jag tycker bra om plantagen i Barkarby och Bergianska som bas i min trädgård. Personalen är hjälpsamma och tillmötesgående. Påläst om de växter som man vill inhandla och läsa zonangivelser på etiketter måste man vare sig man rådfrågar personal/trädgårdsmästaren på Plantagen eller de "erkända" handelsträdgårdarna. Johanna

Jag tycker också att Plantagen vid Bergianska är helt ok. Tycker dock att det är trist att det är så svårt att hitta lite uddare växtarter. Fast jag vet faktiskt inte riktigt var man ska handla annars än på Plantagen eller på Blomsterlandet...
ilPadrino
Om du har nära Bergianska så skulle jag isåfall rekommendera trädgården vid Ullriksdals slott, där är utbudet enormt...dessutom kan man fika och traska runt lite i slottsträdgården också, det är schysst!
batski
CITAT (ilPadrino @ 13-06-2011, 15:20) *
Om du har nära Bergianska så skulle jag isåfall rekommendera trädgården vid Ullriksdals slott, där är utbudet enormt...dessutom kan man fika och traska runt lite i slottsträdgården också, det är schysst!

Tack så mycket för tipset! tummenupp.gif Tyvärr har jag inte längre så nära till Bergianska nu när jag har flyttat till Rågsved. Men jag får se till att kolla upp Ullriksdals slott nån gång.
Tjippa
Vad jag tycker om Plantagen? Blir lika besviken varje gång. Köpte dressjord till gräsmattan, var mest torvklumpar. Vår lokala järnhandel hade toppdress som var bättre till gräs och dessutom 10 kr billigare/50 l-säck. Instämmer helt med tidigare insändare att i västra Skåne har snart Plantagen monopol på trädgårdsbutiker. Är heller inte billiga.
Sonny
Plantagen i Kållered var i alla fall inte speciellt bra. Faktum var att utbud, service och annat var så dåligt att hela butiken fick slå igen efter ett par år.

Nej, tacka vet jag Blomsterlandet Backaplan i Göteborg. Enormt utbud av såväl inomhusväxter som utomhusblommor sommartid. Även en stor avdelning med trädgårdsväxter och träd, samt även trädgårdsmöbler och hundratals varianter av både små och stora krukor.

På minussidan är aningens för höga priser, samt att de är dåliga på att besvara e-mail. Detta trots att de bad mig återkomma om det var någon trädgårdsväxt jag ville beställa in och som kanske var beställningsvara från leverantör. Inget svar alls.

Kassapersonalen är charmerande glad och trevlig. Även trädgårdsmästarna ute i sommar- och trädgårdsavdelningen är kunniga och hjälpsamma. Möjligtvis en av dem som tittade upp ur en buske då jag ställde en fråga. Ansiktsuttrycket var irriterat och svaret relativt korthugget. Såg ut som om hon både led av högt blodtryck och pms på samma gång. Men vi kan alla ha en mindre bra dag emellanåt. Dock måste ju mindre kunniga kunder kunna ställa en normal fråga kring en växt och få ett informativt svar. Hon kanske precis hade blivit biten av ett litet bi och försökte hålla tillbaka smärtan inombords, ungefär som man slår stortån mot ett bordsben och bara försöker bita ihop. Vad vet jag.

Jag vill ändå ge butiken de varmaste rekommendationer. Mycket bra på alla sätt och vis.

KRT
Min uppfattning är att det beror på vad man ska ha och när man köper det....

Ska man köpa 6-7 alunrot för att fylla upp i en rabatt fungerar dey jättebra att gå in och köpa det man behöver. Samma sak med andra vanliga plantor. Man kan också göra en del fynd på deras höstrea.

Vill man ha speciella växter, något udda eller om man inte vet vad man vill ha utan behöver hjälp - är det inte rätt ställe att handla på.

Det jag har köpt till fullpris har varit OK, till reapris också. Det har ffa rört sig om petenner. Träd etc köper jag inte där smile.gif, då åker jag till Flyinge i stället...
Aqvakul
Jag var faktiskt inne en sväng på Plantagen i Lund eftermiddags i rent studiesyfte, eftersom jag ändå var precis i närheten. Det som överraskade mig var att man hade ett väldigt brett sortiment av trädgårdsredskap. Jag dreglade lite och gick sen vidare.
octachoron
Jo, Plantagen verkar storsatsa på trädgårdsverktyg, grillar och trädgårdsmöbler. Tror det är större del av lokalen som har det sortimentet än växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon