Full version: såråd - när?
Helena i Partille
Hej!
Är "förstagångsbesökare" på detta forum och ser direkt att här borde finnas hjälp att få för en okunnig!

Har som vanligt köpt alldeles för mycket fröer, bla en hel del från Thompson&Morgan i England. Såråden räcker inte riktigt för en nybörjare...

Eryngium giganteum - när skall jag så? Har inte tillgång till extrabelysning.

Ipomoea purpurea "Heavenly blue" - när så? Är den lämpligast att odla i kruka, när den "blivit stor" menar jag?

Malva sylvestris Brave Heart - när så?

Thunbergia alata "Beauty spots" - när så? Står "Some experience useful" på förpackningen - bådar inte gott...

Geranium "Splish splash" (näva) - när så? Står att man efter omskolning skall "grow on in a cold frame" - hur gör man om man inte har någon sådan? (jag antar att det betyder kallbänk?)

Felicia bergeriana - när så?

Det blev många frågor! Hoppas någon har lust att ge mig lite råd!

Hälsningar Helena
kerstin z5-6
Eryngium giganteum - när skall jag så? Har inte tillgång till extrabelysning.
1.Så i krukor eller sålåda -fuktad jord -ställ ut med plastpåse eller fiberduk -gror till våren smile.gif Låt stå inne 24 tim först.

Ipomoea purpurea "Heavenly blue" - när så? Är den lämpligast att odla i kruka, när den "blivit stor" menar jag?
2.Går att odla både i kruka eller på spalje -fantastisk färg blir hööög.
gror i rumstemp så i maj inne om du saknar x ljus

Malva sylvestris Brave Heart - när så?

3.se ovan

4.Thunbergia alata "Beauty spots" - när så? Står "Some experience useful" på förpackningen - bådar inte gott...
kan ta lite mer tid -börja i rumstemp i mars april-ljusaste fönstret men ej i direkt sol , när de kommit upp , passa sådden för uttorkning,

5.Geranium "Splish splash" (näva) - när så? Står att man efter omskolning skall "grow on in a cold frame" - hur gör man om man inte har någon sådan? (jag antar att det betyder kallbänk?)

6.? får nån annan klok svara på smile.gif
Se ettan så nu o ställ ut
smile.gif
Lycka till
jepperdi
Vet inte om det står mer där än på påsen men på Fröer.nu har dom information på fröer som Thompson&Morgan säljer..
Helena i Partille
Tack bägge två för goda råd!
Hälsningar Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon