Full version: Nytt potatisland
kbr
Jag håller på att gräva upp ett litet potatisland 5x5m i gräsmattan. Hade tänkt vända ner gräset och lägga potatisarna ovanpå och sedan täcka med kompostjord (inte näringsrik) och tång. Kommer det att fungera? Eller måste jag gräva bort gräset?

Tacksam för hjälpen

MVH Karin
EKLO
Hej,

Jag gräver själv hela tiden upp nya land på den naturtomt där jag odlar, vid sommarstället. Mitt tips är att undvika att behålla grästorvorna i botten om du har så mycket jord som det låter som att du har? Risken med att ha mycket gräsrötter i ett potatisland är knäpparlarver, de äter normalt sett på gräsrötter och när de inte är friska/tar slut går de gärna över till att äta potatis. Därför kan du hellre kanske bottna ett annat land med torvorna, om du kan välja, eller hacka sönder dem och blanda dem med annat material i en kompost och på så vis få bra jord av dem om ett år.

Men: Om du inte har gott om jord (som jag) då botttnar du landet med grästorvorna, vänd dem upp-och-ned i landet, bygg sedan på uppåt med jord. men får du inte tillräckligt med jord för att också kunna kupa potatis, går det finfint att odla potatis under ett tjockt lager (30-40 cm) halm eller gammalt långgräs (hö fr. avslagen äng). Bra är då om man ändå har tillräckligt med jord för att kunna täcka sättpotatisen med jord, innan du bygger uppåt med halmen.

Så har jag gjort, och det har blivit finfin potatis, nu vet jag inte vilken zon du odlar i, men misstänker att det är dags att sätta potatisen så fort som möjligt. Själv odlar jag i zon 1-2 (södra Bohuslän) och satte potatisen veckan efter påsk.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon