Garden bliss
Jag bor på västkusten och har sandjord. Vill gärna ha tips på rosor som kan tänkas trivas här. Gillar inte vresrosor så de går bort direkt. Har skaffat Stanwell Perpetual hittills och fått en Romanze och en Peace i present ... Gillar rosa rosor bäst men kan även tänka mig andra färger.
Kajsa
Låna boken " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson den praktiska tunnare delen om skötsel, där finns ett kapitel för rosor för naturtomter, där anger han många rosor som klarar magra jordförhållanden. Boken finns säkert på alla bibliotek.

Annars kan du alltid köpa mycket gödsel varje år, gräva ner kompost, matkompostera och på olika sätt få en mer näringsrik jord. Har själv en sandig jord men jobbar ständigt på att få rosorna att trivas. Synd att du inte kan tänka dig Rugosa rosor, ur den gruppen hittar du en massa helt friska tuffa rosor och dom blommar hela sommaren, det gör inga andra av sorterna som anges i boken för magra förhållanden.

Kolla i mina album/Rugosa rosor och Kanada rosor där finns många underbara sorter.
Anna-Karin C
Så många vackra rosor du har i ditt album. Blir sjuk av avund,

Jag har själv sandjord i trädgården och har väl inte lyckats sådär strålande med mina rosor hittills. Men har förstått att jag missskött dem en del och att de behöver näring och vatten Och det gäller väl då speciellt när man har sandgjord skulle jag tro.

Denna sommar har jag köpt på mig ett par canada-rosor som jag har bestämt mig för att jag verkligen ska klema bort så gott jag kan och jag hoppas hoppas att de ska bli fina här hos mig! Bor i zon 4-5

Anna-Karin
Garden bliss
Jag tog en lååång titt i dina album, verkligen inspirerande!
Kajsa
CITAT (Anna-Karin C @ 27-05-2011, 13:23) *
Så många vackra rosor du har i ditt album. Blir sjuk av avund,

Jag har själv sandjord i trädgården och har väl inte lyckats sådär strålande med mina rosor hittills. Men har förstått att jag missskött dem en del och att de behöver näring och vatten Och det gäller väl då speciellt när man har sandgjord skulle jag tro.

Denna sommar har jag köpt på mig ett par canada-rosor som jag har bestämt mig för att jag verkligen ska klema bort så gott jag kan och jag hoppas hoppas att de ska bli fina här hos mig! Bor i zon 4-5

Anna-Karin

Hoppas du blir nöjd med Kanadarosorna, jag gillar alla jag har, perfekta basrosor !

CITAT (Garden bliss @ 27-05-2011, 18:11) *
Jag tog en lååång titt i dina album, verkligen inspirerande!

Och vad du än väljer för rosor till sist hoppas det blir till belåtenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon