ThomasJ
19-02-2004, 23:17
Hej
Är det någon här på Odla.nu som har en "Mantis" eller kanske har använt den? Reklambladet jag har skriver de att det finns 14000 ägare i Sverige, så någon eller några kanske finns här.
Jag skulle bara vilja höra vad ni tycker om den, hur den funkar i det "verkliga" trädgårdsarbetet osv. Är lite skeptisk till deras "reklam", men det kan vara en yrkesskada.. Men det verkar vara en praktisk maskin, med många olika användningsområden.
Skriv gärna vad ni har för erfarenheter, både positiva och negativa..
Länk till hemsida.//Thomas
EDIT: La till hemsidelänk.
Halaj!
Jo, jag har en slik. Med optionkitet. Jag börjar min recension i ”lilländan” av dess användningsområde.
Kantskäraren. Gör jobbet utan anmärkning. Toppbetyg.
Vertikalskäraren. Har inte provat, men jag ser ingen anledning till att den inte skulle funka som tänkt.
Mossrivaren. Mjaaa, kanske lite_för_effektiv. En gång provade jag den när jag inte hade klippt gräset – det var sisådär decimeterhögt - på alldeles för länge. Följaktligen ”klippte” den gräset också! Ryckte upp gräs, pinnar, ekorrar, tallbarr, kottar, ja_allt_som fanns på backen. Gräsmattan såg inte vacker ut efteråt. Funkar gör den, s****n sprutar!
Häcktuktaren. Den har jag inte.
Jordfräsen. Klen. Problemet är att den väger ju noll och intet. Den gräver inte ner sig utan står mest och skaver på ytan. Men när den väl har fått till ett hål i marken så börjar den att jobba på riktigt och är väldigt effektiv för sin storlek. Det är precis som reklamen säger: man måste änna komma på tricket och jobba bakåt och inte nedåt med den. Potatisstora stenar fastnar ibland mellan snäckväxelhuset och fräsklingan. Då ställer den sig och tuggar på stallvarvet, det märker man genast.
Rötter gillar den inte. De fastnar mellan klingan och klingspindeln. Stanna maskin och nysta upp.
Allmänt. Den känns inte som en robust trädgårdsmaskin, utan mer som en sladdrig leksak. Första gången man startar den så blir man lite besviken, ljudet ger ett beskedligt intryck. Fast krut saknas inte.
Den är väldigt lätthanterlig och lättstartad. Min gamla mormor skulle orka rycka igång den utan problem.
En detalj. Dödaren är en bistabil vippströmbrytare. Det hade varit bättre om den hade varit monostabil.
Slutligen, Ångrar jag köpet, den är ju rätt dyr också? NEJ! Jag skulle köpa den igen om så vore.
//T
Jo jag är nöjd med min Mantis.
Har använt den till mossrivning och vertikalskärning och det funkar bra tycker jag. Brukar också använda fräsen i trädgårdslandet. Den gräver inte så djupt men för att blanda runt jorden i landet duger den ju.
En fördel är att den är så lätt, lätt att göra ren och tar ingen plats. En nackdel att man måste gå baklänges med den. Lite jobbigt när man mossriver gräsmattan och hela tiden slår huvudet i äppelträdens grenar.
Åsa
Sommartorparn
24-06-2004, 16:58
Mantis har (hade) ju det generösa erbjudandet att man fick ha den i tre månader och sedan lämna tillbaks den om man inte var nöjd. Jag lämnade tillbaks min av den anledningen att min jord är stenig, och stenarna fastnade alltid i jordfräsen som därvid stannade. Funkar förmodligen bäst på lucker rabattjord - utan rotogräs!. Inte som i mitt fall lerig och stenig åkerjord.
pejahren
24-06-2004, 18:32
Jag har inte själv en Mantis, men på det norska forum jag frekventerar finns en del egare.
Här kan du läsa en tråd där den blev diskuterad.
Halaj!
På tal om trädgårdsredskap o sånt: Det är naturligtvis en sådan här man skall ha när man sitter utomhus och firar midsommar. Helt oumbärlig.
http://www.totallygross.com///T