katrin
Som rubriken lyder har jag någonstans sett ett jätteläckert klätterstöd till ros eller klematis i metall (armeringsjärn?), troligtvis i någon av alla de trädgårdstidningar jag läste i påskas giggle.gif
Det kan ha varit i ett reportage ifrån någons trädgård, där jag tror att det fanns med på någon bild, kanske i bakgrunden, inte en faktadel eller "gör-det-själv-avdelning". Fast det kan också ha varit tidigare i vinter. Eller i någon trädgårdsbok.
Hur som helst tror jag att det bestod av några (5-6 st?) stänger som var nerstuckna i jorden i en cirkel, och längst upp var böjda utåt/neråt som uppochnervända J. Sen hölls de samman av någon eller några runda cirklar/"rockringar" längst upp/ytterst så att det blev en paraplyform eller svampform. Tror säkert det var ca 2 m högt.

Jag tyckte att det var jätteläckert och ser framför mig hur min klematis klänger i en sån mitt i en plantering jag håller på med.

Ringer det en klocka hos nån? Nån som vet vad jag menar? Finns de att köpa någonstans?
ingrids
Har också sett såna fast större på Wij trädgårdar i Ockelbo. Tror att de man ser är hemmabyggen eller specialbeställda. Funderar på att göra något liknande av bockade armeringsjärn fastgjutna i en cementklump.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon