Full version: Hur funkar maskrosor?
kolmask
Jag är inne på tredje året med trädgård, och under de två första åren har jag jobbat hårt med att få bort maskrosorna. En del har jag tagit med vanligt maskrosjärn, andra med en sådan där maskrosupptagare som gör att man inte behöver böja sig, och så har jag plockat bort blommor för att förhindra fröspridning. Att det trots detta skulle dyka upp en och annan har jag förståelse för, men det känns som om de blir fler och fler för varje år! Vad jag har förstått är maskrosor tvååriga, så det borde ju försvinna efter ett tag om de inte får fröa av sig. Kan det vara så att mina försök att dra upp maskrosorna med rötter resulterar i avbrutna rötter, och att dessa lever ett år till? Borde jag istället enbart satsa på att plocka bort blommorna?
ingrids
Rotbitar kan mycket riktigt ge upphov till nya maskrosor, så det är viktigt att gå djupt med järnet. Om nu maskrosor är tvååriga funkar de antagligen som andra tvååringar - om de inte går i frö ökar chansen att de kommer tillbaka ett år till. Att hindra maskrosorna från att blomma gör att du inte får en massa frön men kan om denna modell stämmer för maskrosor få moderplantan att fortleva längre än den skulla annars.
Tyvärr är det nog fortsatt bekämpning och tålamod som gäller.
Gossen Ruda
Sen beror det lite på omgivningarna, är det mycket maskrosor som fröar runtom är det nästan kört. Då gäller det att klippa gräsmattan ofta och kort med uppsamlare så man fångar upp så mågna frön som möjligt. Maskrosen är en typisk opportunist som sätter många från som sprids långväga. Dessutom gror de lätt.
fvd
Jag har i det närmaste en maskrosfri trädgård efter att i många tagit upp dem med maskrosjärn. Det är ju de två sakerna ni nämner som gör att det kommer nya. Jag fick en fundering när jag läste era inlägg - kan det vara så att fröerna är fleråriga som med andra typer av ogräs t ex våtarv. Då bör du snart få din belöning för slitet d v s det minskar år för år och sedan är det bar de som blåser in från omgivningen måste anfallas.
kolmask
CITAT (Gossen Ruda @ 16-05-2011, 09:50) *
Sen beror det lite på omgivningarna, är det mycket maskrosor som fröar runtom är det nästan kört. Då gäller det att klippa gräsmattan ofta och kort med uppsamlare så man fångar upp så mågna frön som möjligt. Maskrosen är en typisk opportunist som sätter många från som sprids långväga. Dessutom gror de lätt.

Jo, en och annan borde ju vara från grannarna, helt maskrosfri trädgåd får man så klart aldrig. Men de borde ju inte ÖKA i antal, nu när jag sliter så.
Eva 33c
Maskrosen är perenn, inte tvåårig. Fröer kan också ligga länge i jorden och vänta på rätt förhållande för att gro. När man gräver och rensar i sina raatter medför det ofta att frön som legat för dupt för att gro nu nås av ljuset och snart växer det saker i rabatten man aldrig planterat...
Peztis
Jag har också kämpat med att få bort maskrosorna och jag tycker att det ger verklig lön för mödan. De två ytor jag rensat är det inte många nya som kommer varje år. Däremot är ju resten av trädgården översållad men det gör inte såååå mycket - de är ju trots allt rätt vackra när de blommar och skoj att blåsa för vinden! biggrin.gif
kolmask
CITAT (Eva 33c @ 16-05-2011, 20:10) *
Maskrosen är perenn, inte tvåårig. Fröer kan också ligga länge i jorden och vänta på rätt förhållande för att gro. När man gräver och rensar i sina raatter medför det ofta att frön som legat för dupt för att gro nu nås av ljuset och snart växer det saker i rabatten man aldrig planterat...

Det förklara saken. Det blir till att gå djupare med maskrosjärnet helt enkelt. Att plocka bort blommor leder ju i så fall bara till att hindra spridning, inte till utrotning.
evely
Jag har hört att man ska ta maskrosorna fem gånger innnan midsommar, så när jag får för mig att jag ska ta kampen med maskrosorna så tar jag dem ofta :-)
embees
CITAT (fvd @ 16-05-2011, 13:26) *
Jag har i det närmaste en maskrosfri trädgård efter att i många tagit upp dem med maskrosjärn. Det är ju de två sakerna ni nämner som gör att det kommer nya. Jag fick en fundering när jag läste era inlägg - kan det vara så att fröerna är fleråriga som med andra typer av ogräs t ex våtarv. Då bör du snart få din belöning för slitet d v s det minskar år för år och sedan är det bar de som blåser in från omgivningen måste anfallas.

Jag kan bara hålla med. Det enda som verkligen hjälper är handkraft. att få upp roten på djupet och att så snart man ser en planta med blad dra upp dem. Jag har också en nästan helt maskrosfri trädgård numera. Men man får ha tålamod och plocka, plocka, plocka........
Gossen Ruda
Det sägs att man måste få med minst 2 cm av roten för att bli av roten till det onda, någon som vet mer om det? Att bara ta rosetten är meningslöst, det vet jag
Eva i Skåne
Jag går gärna en runda med mitt markrosjärn när jag får syn på en bladrosett. Då blir det kanske 10-20st jag plockar upp och ett par veckor senare kan det bli lika många, men dom är väldigt få om jag jämför med hur det var för 8-10år sen. Då var det många stora rejäla saker, men nu är de flesta små och tunna. Sen plötsligt växer där en stor sak mitt framför ögonen och jag undrar hur den dykt upp wink.gif
Maskrosfritt blir det aldrig, men det är sällan någon står kvar så länge att den går i blom.
Sen har jag så mycket annat ogräs så en och annan maskros kan också få finnas, men dom vill ju gärna ta över och det vill inte jag.
fvd
Man måste få upp hela roten. Jag använder också maskrosjärn och jag hör när roten lossnar det är ett speciellt ljud. Jag kör ner den lagom djupt beroende på hur lång roten är och på rätt avstånd till den. Det känner ni kanske igen.
kolmask
Jag har gått loss med en såndär maksrosuppdragare som sitter på en käpp. Det känns dock som att de lämnar halva roten i jorden. Men om det räcker med 2 cm av roten, som någon skrev, så borde ju funka ändå.
Gunilla T
Det räcker nog inte...växter med pålrötter är svåra att utrota. Minsta lilla rotbit som blir kvar ger en ny planta. Kanske kan man på sikt trötta ut växten genom att ständigt ta bort så fort den tittar upp men det krävs mer energi än naturen har och naturen arbetar dygnet runt...

Maskrosor i rabatter med lucker jord är ganska lätt att ta upp bara man nyper dem så fort man ser dem och innan de hinner bilda sin djupa pålrot. I gräsmattor är ofta jorden kompakt och oftast blir en rotbit kvar som omgående ger upphov till en ny planta.
Gossen Ruda
Då kanske det är bättre och gå med en pipett och droppa en droppe Roundup i plantans mitt? Under en maskros brukar det ändå inte finnas något gräs och sen växer det snabbt in från omgivningen.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 18:27) *
Då kanske det är bättre och gå med en pipett och droppa en droppe Roundup i plantans mitt? Under en maskros brukar det ändå inte finnas något gräs och sen växer det snabbt in från omgivningen.

Försöka duger crazy.gif själv har jag ett något känsligt ekosamvete så jag avstår nog kemikalierna i trädgården..
kolmask
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2011, 18:43) *
Försöka duger crazy.gif själv har jag ett något känsligt ekosamvete så jag avstår nog kemikalierna i trädgården..

Håller med - inga kemikalier här inte. Det vore ju fusk dessutom! Trädgård ska vara lite av en sport smile.gif
Gossen Ruda
Fast det är lite tröstlöst om man inser att man aldrig kan vinna utan hjälp. rolleyes.gif
Gunilla T
CITAT (kolmask @ 17-05-2011, 18:50) *
Håller med - inga kemikalier här inte. Det vore ju fusk dessutom! Trädgård ska vara lite av en sport smile.gif

giggle.gif Perfekta kemikalieträdgårdar .....

Jag kan nästan se besökarens beundran..."hur har du gjort för att få så fint? "

Lätt som en plätt - Stroller kombi två ggr per säsong och nya trippel Kombi en extra gång!

Round up så fort ogräset visar sig...salt på stengångarna det gör susen - inget överlever där inte (inte ens maskarna)

Mossmedel sprutas regelbundet, visserligen kräver det återkommande behandling eftersom mossmedel tenderar att vara symptombehandling men fint blir det ett tag!

smuleborg
Hur ser dessa kemikalieträdgårdar ut flirting.gif ?

Och, varför lägga ner denna tid på att pensla blad, när man snabbt kan använda handkraft? Hallå, det handlar om maskrosor. Jag skrev just i en annan tråd hur vi - utan bekämpningsmedel/kemikalier - i stort sett utrotat maskrosbeståndet. Någon enstaka har jag denna säsong "dragit" med hjälp av tisteljärn. Dra dem tidigt eller senast när man ser knoppen (lättast att få med hela, eller det mesta, av roten då).

Hinner du inte "dra" maskrosorna, ta bort blommorna (dumpa dem på ett säkert ställe, de går i frö som knipsade).

Klipp gräsmattan regelbundet, gödsla med Algomin (eller annat miljövänligt alternativ). Vi låter dessutom gräsmatteklippet gå tillbaka till gräsmattan. Det stärker gräset.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2011, 19:08) *
giggle.gif Perfekta kemikalieträdgårdar .....

Jag kan nästan se besökarens beundran..."hur har du gjort för att få så fint? "

Lätt som en plätt - Stroller kombi två ggr per säsong och nya trippel Kombi en extra gång!

Round up så fort ogräset visar sig...salt på stengångarna det gör susen - inget överlever där inte (inte ens maskarna)

Mossmedel sprutas regelbundet, visserligen kräver det återkommande behandling eftersom mossmedel tenderar att vara symptombehandling men fint blir det ett tag!

Du glömde alla nödvändiga insektsmedel, myrr och liknande. biggrin.gif
smuleborg
Nödvändiga? Det får stå för dig.
Gossen Ruda
CITAT (smuleborg @ 17-05-2011, 20:39) *
Nödvändiga? Det får stå för dig.

Glömt humorn?
smuleborg
Ja, Gossen Ruda, jag måste haft en humorlös dag igår. Idag känns det bättre.
kerstin z5-6
och Var har ni dem? Säj inte gräsmattan ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon