Full version: Louise Bugnet igen
Mayan
Jag skulle gärna vilja ha en typ "häck" mot verandan av denna ros. När är bästa planeringstiden och hur gör man för att få bästa resultat? Jord o.d? skulle den månntro blomma nästa vår om jag planterar nu? Hur tätt ska man månne plantera den? Mina fingrar är inte såå gröna men jag har fått tips att denna ros skulle vara rätt så enkel, stämmer det?? confused.gif
kerstin z5-6
Planteringstid Vår
Om du planterar nu kan den ev ha enstaka blom redan i år
Ja lätthanterlig ros som vill ha fin bra näringsrik jord, kogödsel helst , påskogödsel duger uppblandad med din vanliga jord
Välj gärna rotäkta så slipper du fulskott..inte kul i en häck ..
Kajsa
Jo men rotäkta rosor växer sååå sakta ! Har inte haft några problem med vildskott på mina två.
Enligt Rosbibeln LÅG blir Louise Bugnet 1.8 x 1.5 m bred, och det stämmer bra kan bli 2 m hög med.
kerstin z5-6
och min enda ympade har fulskott vart år...
Mayan
Tack för svaren, men nu måste jag ju tänka om... tyvärr blir ju häcken för hög om den blir 1,8- 2 meter. Jag antar att man klipper bort eventuella blommor om man klipper den kortare. Kan någon tipsa om en annan ros som också skulle vara lätt. Vi har rött hus och vitt verandaräcke och rosen skulle högst få bli ca 1 meter hög.
Synd, jag hade så sett fram emot Louise Bugnet...
svennis
Louise Bugnet fotade jag idag.
Den är några år men bara lite metern hög, jag tror på den.
Fått tjuvskott i Gallicarabatten,svårt. Tar över men den är nog 15 år

Louise Bugnet idag.

Louise Burgnet.JPG

Kajsa
En annan vit Kanadaros är

Marie Bugnet, Kanadaros som blir 1 - 1.20 hög och lika bred, blommar hela säsongen, stark doft, zon 7

Fru Dagmar Hastrup, dansk ros, samma storlek som rosen ovan, får jättestora nypon på hösten, frisk och blommar till sena hösten, zon 6

Charles Albanel, Kanadaros som bara blir 1 m hög och 1.20 bred. Stark doft och nypon, zon 6
Blommar hela säsongen.

Tuffa rosor som tål en massa kyla och passar i häckar.

Mayan
TAck för era underbara bilder. Louise Bugnet ser ju verkligen jättevacker ut. Inget fel på Marie Bugnet heller, men den har väl inte röda knoppar? Men den har kanske en mer passande höjd. Skulle du som är lycklig ägare till den tro att den skulle som "häck" nedanför verandaräcke? Blommar hela sommaren, det låter ju utmärkt. Å, vad jag längtar efter att få plantera rosor.
Ezereht
DU kunde ju klippa ner Louise Bugnet ganska hårt varje höst eller vår. Då skulle du få blommor och den skulle hålla sig den höjd du vill antar jag.

Fördelen med Louise före Marie är att Marie är jättetaggig. Jag vet inte om det är så kul nära verandan. Men om det inte spelar något roll tycker jag nästan bättre om Marie. Blommorna doftar underbart och är lite romantiskt skira, i början när dom just ska slå ut som en "finros" tycker jag. Den har också rosa i blombladen medan den är knopp, men det brukar inte synas när den slagit ut.

Mayan
Vilka ljuvliga rosor ni är ägare till... Nu måste jag vänta ända till midsommar innan jag kan göra något. Då först vet "min" roshandlare om han har Marie Bugnet. Louise Bugnet har han då, men de är ännu inte "färdiga". Jag får nog svårt att välja för de ser så fina ut båda två. Det blir ju lättare att välja om han har bara Louise Bugnet att välja på, förstås. De rosa rosorna är också jättevackra, men jag tror att de kanske inte passar lika bra till rött och vitt. Tack i alla fall för er hjälp thanks.gif
Shabbadang
CITAT (Mayan @ 22-05-2011, 21:26) *
Tack för svaren, men nu måste jag ju tänka om... tyvärr blir ju häcken för hög om den blir 1,8- 2 meter. Jag antar att man klipper bort eventuella blommor om man klipper den kortare. Kan någon tipsa om en annan ros som också skulle vara lätt. Vi har rött hus och vitt verandaräcke och rosen skulle högst få bli ca 1 meter hög.
Synd, jag hade så sett fram emot Louise Bugnet...

En annan kanadensisk rugosa-ros som är vit och lite lägre är 'Henry Hudson'. Den brukar också vara rotäkta, så jag tycker den är ett bra val för häck. Den är mer kompakt än vanlig vit rugosa och stannar på dryga metern (beroende på jordmån förstås).
http://www.rose-gardening-made-easy.com/he...udson-rose.html
http://www.google.se/search?rlz=1C1DVCO_en...sa+henry+hudson
Mayan
Tack, ytterligare ett alternativ... också fin, alla blommande rosor är ju fina.
den finns i alla fall hos handlarn, ser jag...
Vet du om Henry Hudson också är lättskött och "frisk"
kerstin z5-6
Den är mkt lättskött och frisk och har jättefina rosor
Shabbadang
CITAT (Mayan @ 24-05-2011, 12:19) *
Tack, ytterligare ett alternativ... också fin, alla blommande rosor är ju fina.
den finns i alla fall hos handlarn, ser jag...
Vet du om Henry Hudson också är lättskött och "frisk"

Jo, som de flesta rugosa-rosor är den anspråkslös, frisk och härdig. 'Schneezwerg' kan också vara ett alternativ, den har använts mycket som förälder i de kanadensiska korsningarna.
Kajsa

Henry Hudson är utmärkt men min är efter många år 1.5 m och lika bred, men kanske kan man hålla ner den lite, alltid frisk men när blommorna vissnar sitter det torra kvar, men man får nypon. Blommar till sena hösten, doftar kryddigt.
Ser i Rosbibeln att dom skriver måtten 1.20 x 1.5 m, zon 7

Mayan
Tacksam för alla era synpunkter. Jag skulle ju helst vilja ha en ros som blommar hela sommaren (så beskrevs ju Louise Bugnet) och är frisk och härdig. Eftersom jag inte har så gröna fingrar så vore det kanske bäst att den inte skulle behöva klippas. Kanske Marie Bugnet då passar bäst?
vanjalarsa
LOuise BUgnet behöver inte klippas. man tar bort om det är grenar som är torra eller växer "åt fel håll". Men det gör man ju med alla rosor. Jag tycker att LOuise Bugnet är bäst utan någon som helst konkurrens.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Mayan
CITAT (vanjalarsa @ 26-05-2011, 12:25) *
LOuise BUgnet behöver inte klippas. man tar bort om det är grenar som är torra eller växer "åt fel håll". Men det gör man ju med alla rosor. Jag tycker att LOuise Bugnet är bäst utan någon som helst konkurrens.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Enda nackdelen , för min del, är just om Louise Bugnet blir för hög, den skulle få vara ca 1 meter men inte gärna högre. Därför tänkte jag att jag kanske måste klippa den. På bilden som "Svennis" skickade blommade rosen nu, blommar de hela sommaren?
Ezereht
Ja det gör den men kanske inte lika maffigt som det första floret.

Om den står mot en veranda, varför får den inte sticka upp lite? Det gör väl inget, blir bara som en mini häck. Om det är Louise alltså.
Mayan
CITAT (Ezereht @ 27-05-2011, 10:16) *
Ja det gör den men kanske inte lika maffigt som det första floret.

Om den står mot en veranda, varför får den inte sticka upp lite? Det gör väl inget, blir bara som en mini häck. Om det är Louise alltså.

I och för sej har du ju rätt att den kunde sticka upp över verandaräcket, men jag brukar hänga lådor med sommarblommor på räcket. Fast det kunde jag ju kanske skippa då, det räcker kanske med Louise. Får fundera lite på det, tack för tipset.
Ezereht
Kanske kan du ha balkonglådorna inåt istället så kan du riktigt njuta av blomsingarna när du sitter på verandan? Och Louise bildar lite fond bakom.
Shabbadang
CITAT (Mayan @ 26-05-2011, 08:45) *
Tacksam för alla era synpunkter. Jag skulle ju helst vilja ha en ros som blommar hela sommaren (så beskrevs ju Louise Bugnet) och är frisk och härdig. Eftersom jag inte har så gröna fingrar så vore det kanske bäst att den inte skulle behöva klippas. Kanske Marie Bugnet då passar bäst?

I princip blommar alla rugosa-rosor hela sommaren. Ett undantag är dock Therése Bugnet, den blommar bara en gång, kring midsommar. Det finns massor att välja på. Vill du ha en låg så är ju 'Dagmar Hastrup' utmärkt, den finns också överallt att få tag på. I häckplantor dessutom.
octachoron
Eh, Therése Bugnet blommar senare också.
Inte like översvallande som den första blomningen men den har blommor senare också. Dock är den bäst under den tidiga sommaren, andra rugosor är bättre under sensommaren.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/therese-bugnet/
Shabbadang
CITAT (octachoron @ 27-05-2011, 19:15) *
Eh, Therése Bugnet blommar senare också.
Inte like översvallande som den första blomningen men den har blommor senare också. Dock är den bäst under den tidiga sommaren, andra rugosor är bättre under sensommaren.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/therese-bugnet/

Mycket blygsamt, är min erfarenhet.
kerstin z5-6
CITAT (Mayan @ 15-05-2011, 20:07) *
Jag skulle gärna vilja ha en typ "häck" mot verandan av denna ros. När är bästa planeringstiden och hur gör man för att få bästa resultat? Jord o.d? skulle den månntro blomma nästa vår om jag planterar nu? Hur tätt ska man månne plantera den? Mina fingrar är inte såå gröna men jag har fått tips att denna ros skulle vara rätt så enkel, stämmer det?? confused.gif

ja det är en lättsam och trevlig ros.Köper du plantorna nu kommer de antagligen att blomma redan i år
Ge dem rejält med vatten under den första månaden och plantera gärna före midsommar.Även om krukodlade rosor i princip kan planteras hela sommaren

tror inte du behöver oroa dig för höjden, 1,5 blir den kanske tillslut men ddet är ju en roshäck o inte en granhäck..dvs du kan se ut emellan rosorna:) och toppa den.
Här har T.bugnet alltid flera flor, de kanadensiska rosorna går ofta väldigt bra i norr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon