Full version: roundup i hallonhäck
Kråkslottet
Hej!
Behöver er hjälp.
Har läst och läst och blir ändå inte riktigt klok på hur farligt/ofarligt det egentligen är att spruta med roundup i sin trädgård. Vi har en flera meter lång hallonhäng som angränsar till grannen. I den frodas kirskålen. Den växer sig meterhög och det ser inte alls trevligt ut.

Nu fick min kille lite hybris för någon vecka sedan och gick ut och sprutade roundup på kirskålen runt hallonen. Hans vän som arbetar inom trädgård sa att hallonen borde klara sig. Det har de inte gjort kan jag säga. Bladen är nu gula på alla hallonbuskar och de ser inte alls friska ut. Vad gör vi nu.
Vi hade nog inte ätit årets skörd pga av att vi sprutat med roundup hur som helst, men nu ser det ju inte ut som att det kommer bli några hallon alls. Men har sprutningn påverkad även nästa års skörd?
Är det bara att gräva bort hallonen eller ska vi vänta och se om det kommer ny skott nästa år. Kan man äta hallonen då eller är de också förgiftade?

Vi har ett stort rabarberstånd ca 2-3 meter från hallonhäcken. Kan det vara skadligt att äta dessa? De har alltså inte sprutats men står ju ganska nära området som har sprutats.

Tacksam för svar?
Gossen Ruda
Alla gröna växtdelar som träffas av Roundup tar upp medlet och dör. Man kan spruta på exempelvis fjolårsskottens stammar men det är svårt att undvika gröna växtdelar. Rabarbern klarar sig säkert om den inte träffats av vindburen sprutvätska. Giftig blir den inte. Skall man behandla kirskål som växt in i andra växter måste man böja undan bladen och sätta skydd mot de växterna man vill ha kvar. Sen kan man spruta, medlet går inte över i andra växter genom rötterna.
Kråkslottet
Men då är det ju jättekonstigt att hallonen ens tagit skada. För vi har bara sprutat på kirskålen mellan hallonen. Hallonens blad har ju inte träffats. Möjligtvis stammarna allra längst ner och då i ytterst liten mängd.
aromata
Som Gossen Ruda skriver kan det handla om en vindburen träff. Det är lätt gjort om det inte är alldeles lugnt i luften. Om det är så har hallonen sannolikt inte fått en speciellt stor dos och då kan de växa igenom detta. Vänta och se hur det går. Om hallonens blad inte träffats av Roundup beror skadorna på något annat.

Om du har gräs runt om ditt hallonbestånd och klipper regelbundet med gräsklippare så kan du trötta ut kirskålen. De som finns mellan plantorna kan du pensla med roundup.
fvd
Det har varit många diskussioner om Roundup här på forumet. Kontentan av dessa som jag uppfattar det är att ingen egentligen vill bespruta i trädgården men ibland finns det ingen annan lösning. Spruta är ingen bra idé eftersom det drabbar annat omkring och det går åt mer än man tänkte..
Kirskål behöver man inte bespruta , rötterna är inte så djupa så de går att gräva upp. Jobbigt några timmar men sedan är man i stort sett av med dem, det sticker upp en och annan senare och får man ta den. Jag har en flaska koncentrerad roundup med en pensel i sedan 10 år tillbaka som jag använder på åkerfräken. Som konsument blir man ju lite lurad till överkonsumtion eftersom medlet säljs i stora sprayförpackningar. Hallonen kommer tillbaka var så säker så effektivt är inte roundup. Huruvida det har skadat växten vet jag inte det är överkurs för mig.

Wikipedia har en lättfattlig beskrivning av hur farligt roundup är. Själv tror jag att det handlar om mängden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon