Full version: Buddleja sjukdom?
Silvantia
Köpte en Buddleja Black Knight för ett parveckor sen och satte ut i trädgården (smma ställe som den döda stod på som inte klarade vintern).
Nu ser jag idag att de översta bladen (typ de nya..) som kommer är lite missfärgade, mörkgröna och kryllar ihopa sig..de känns hårda lixom. Har försökt leta på nätet men hittar inget..är det som den är sjuk eller vad har hänt?
Den får inte direkt solljus där den står nu men den verkar trivas bra ändå tycker jag..den slokar inte eller så. Ser inte ut att vara insekter på den heller vad jag kan se.
Det var frostgräns för ca 1-2 veckor sedan (men då bör väl fler blad ha varit påverkade).
Vad kan det vara?
Gunilla T
En gissning är att de har frusit i toppen, det är oftast topparna som tar mest stryk. Nu vet jag inte i vilken zon du bor men Buddlejan är generellt ganska sen av sig så köpte du ett exemplar där bladen redan kommit så har den drivits fram i växthusvärme och behöver avhärdas. De tar stryk om de planteras direkt ut i rabatterna innan frostrisken är över.

Buddleja är en buske som ofta fryser bort under vintern. Ibland överlever rötterna och skjuter nya skott från roten. Därför skall man aldrig ta bort en Budleja innan midsommar - har den inte kommit då är den död.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon