Krkslottet
Hej!

Vr hallonhck har tyvrr tagit skada pga av ogrsbesprutning.
Vi trodde inte hallonen skulle drabbas men nu visade det sig att de gjorde det. Bladen p buskarna har gulnat och de ser inte alls friska ut.
Min frga r nu hur det pverkar nsta rs skrd om det ens kommer komma nya skott. Om det nu blir hallon p dessa buskar kommer vi sklart inte ta dem, men hur blir det nsta r. Tror ni busken skadats s att det inte ens kommer nya skott till nsta r, och om det kommer nya skott r det d ofarlig att ta nsta rs hallon?
Vad sger ni?
Tack fr svar!
Jan af Lis
Du fr vl skriva vad det var fr medel ni behandlade hallonen med samt vilka mngder...
Krkslottet
Vi har inte behandlat hallonen utan kirskl som vxer i och runt om hcken. Vi har sprutat runt hallonen men varit frsiktiga. Men det mste ha kommit p hallonen nd trots vr frsiktighet. Det verkar lite konstigt att hallonen tagit sn skada fr som jag frsttt det s r det bara det grna som trffas av roundup som dr och hallonbladen har defenitivt inte trffats utan mjligtvis har det kommit stnk i vldigt sm mngder p stammarna.

Ja, det r allts roundup som vi anvnt.
*Stintan*
Har ni alls lst p hur Round up fungerar p vxtlighet och hur man ska anvnda det?
Jan af Lis
CITAT (Krkslottet @ 16-05-2011, 13:04) *
Ja, det r allts roundup som vi anvnt.

Nu r tyvrr risken stor att ni fr lpa gatlopp p detta forum snarare n f svar som ni hoppas p. Jag kan sjlv fr lite om roundup fr att uttala mig.

Sk grna efter "roundup" under "Ogrs och skadedjur", det finns lite sakliga upplyssningar bland de ideologiska krigen, fr och emot roundup.
em_san
Roundup r vldigt giftigt fr alla vxter med grna blad, allt som trffas dr. S tyvrr kommer nog hallonen att som blivit trffade sakta d och inte komma tillbaka eftersom att det gr ut i rtterna.

Det mste anvndas frsiktigt och helst inte vid bestrutning d risken faktiskt r stor att det trffar annat som i ditt fall hallonen..
Gossen Ruda
Sen r det tyvrr s att ogrs tl mycket mer n vxter man vill behlla. smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon