Full version: Kortväxt tomatplanta
kwicki
Hej, jag har två tomatplantor som inte vill växa på höjden. De växer, men på bredden. Plantorna ser ok ut och den ena har börjat få tomater. Tacksam för svar!
Anja Danmark
Hvilken slags tomater er det, og hvor gamle er planterne? Vokser de i drivhus?

Har du mulighed for at lægge et billede ind?

Det er ikke helt let at svare ud fra så få oplysninger...

mvh
Anja
herrlilja
Vad är det för sort? En del busktomater blir ju inte speciellt höga.
kwicki
Jag köpte de som färdiga plantor.. Och jag har haft de i växthuset i ca 1 månad. Det är inga busktomater. Den ena är röda coctail tomater. Kommer ej ihåg namnet. Den andra är också coctailtomater. Den hette nånting med Florida (gula). Jag försökte lägga upp en bild men fick som svar att den var för stor. Hur ska jag göra för att minska den? Tog med mobilkameran.. Plantorna är väldigt låga fortfarande ca ca 30 cm.
*Stintan*
Har du haft värme på i växthuset? Annars kan det bero på ojämn temperatur, det har ju inte varit så varmt nattetid. Svårt annars att uttala sig när du inte vet namnet.

Du kan förminska bilden i Paint eller om du har något annat bildprogram installerat.
kwicki
Här kommer bilderna. Den ena tomaten heter : Florida Yellow.

Jag har inte haft värme på i växthuset. Har en liten värmefläkt, ska jag ställa in den i växthuset och ha den igång nattetid, och hur varmt ska jag ha? Tack! smile.gif
kwicki
Har tittat runt lite på nätet och tror att den andra plantan heter Totem. Inte helt säker men namnet är väldigt bekant.
sofia75
Det har ju varit ganska kallt på nätterna en tid så dom har säkert stannat upp lite i tillväxten. När värmen kommer tillbaka brukar plantorna sätta fart igen. Jag har en värmefläkt på på nätterna i mitt växthus som håller en lägsta temperatur på 10-12 grader.
kwicki
Det som jag tycker är konstigt är att de har växt på längden och fått längre blad men inget på höjden. Tack för svaret. =)
Anja Danmark
Jeg kan ikke finde Florida Yellow nogen steder - men Totem er en lav tomat, der er velegnet til krukker, så det er i hvert fald forklaringen på, at den ikke vokser i højden...

mvh
Anja
*Stintan*
Av vad jag kunnat läsa mig till när jag goooglat så är inte någon av dina tomater av hög sort som ska bindas upp utan det är låga buskiga sorter du har så där har du förklaringen till deras buskiga växtsätt. Jag tycker ändå det ser ut som om dom haft det lite för kallt på nätterna men dom kommer säkert att växa till sig när det blir varmare men sätt gärna på värme om det verkar bli kyligt på nätterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon