idali
I påskas planterade jag en japansk lönn(osakazuki). När jag köpte den hade den några kvistar som var lite torra, när jag skrapade var det inte grönt under. Jag fick svaret av plantskolan att klippa bort dessa när jag hörde av mig efter 2 veckor och den började tappa fler blad. Så det gjorde jag och öste på med vatten och den såg genast piggare ut och bladen hängde inte på samma sätt.
Nu har bladen längst ut på några grenar börjat bli gulaktiga och den slokar lite igen..
Vad kan detta bero på?
Kan det vara för lite vatten? Tycker dock jag vattnat ganska bra med det har ju varit varmt..
Kan det vara att den fick en knäpp vid planteringen, det blev ju kallt då också?
Kan jag vattna den för mycket?
Många frågor....
Kan tillägga att på plantskolan sa de att den nog blivit lite frostskadad innan jag köpte den.
Den står i söderläge, zon 2. Lergjord som jag blandade upp med planteringsgjord.
Vill bara att den ska ta sig.... thanks.gif
Gunilla T
Osaka zuki anses vara en av de härdigaste av de japanska lönnarna men även här i zon 2 - 3 får den kraftiga vinterskador. Jag kan bara gissa vad problemet är, nämligen att du planterade ut den redan i påskas och om den då kom direkt från ett växthus så tål den inte så snabba temperaturskillnader. Den måste avhärdas och helst planteras ut när frostrisken är över. Den har vuxit för mycket i värmen och de nyutsprugna bladen är känsliga.

Det är bara att vänta och se - så småningom ser du om hela grenar har dött och då kan du klippa bort dem.

Problemet är att de kan få en inte så tilltalande form om toppen frusit. Då kan man ta en levande gren och försiktigt binda upp den och hoppas att den bildar en ny topp. Detta bör göras när det är varmt och grenarna mjuka.
idali
CITAT (Gunilla T @ 16-05-2011, 15:09) *
Osaka zuki anses vara en av de härdigaste av de japanska lönnarna men även här i zon 2 - 3 får den kraftiga vinterskador. Jag kan bara gissa vad problemet är, nämligen att du planterade ut den redan i påskas och om den då kom direkt från ett växthus så tål den inte så snabba temperaturskillnader. Den måste avhärdas och helst planteras ut när frostrisken är över. Den har vuxit för mycket i värmen och de nyutsprugna bladen är känsliga.

Det är bara att vänta och se - så småningom ser du om hela grenar har dött och då kan du klippa bort dem.

Problemet är att de kan få en inte så tilltalande form om toppen frusit. Då kan man ta en levande gren och försiktigt binda upp den och hoppas att den bildar en ny topp. Detta bör göras när det är varmt och grenarna mjuka.

Tack för svaret! Vad som jag trodde...
Ska jag vattna den mycket? Kan man vattna för mkt?
Jag förstår vad du menar med toppen så jag hoppas jag inte behöver klippa något mer...
Gunilla T
Normal bevattning, jorden hålls fuktig men inte blöt.

Lycka till med din vackra lönn!
idali
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2011, 08:26) *
Normal bevattning, jorden hålls fuktig men inte blöt.

Lycka till med din vackra lönn!

Tack så mycket!
Det kan inte vara så att bladen blir lite gulaktiga när de är nya? Hoppas på det...
Gunilla T
Hmmm....tror inte att Osaka zuki har gulaktiga blad...men vänta och se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon