herrlilja
16-05-2011, 12:50
Hej,
Hoppas att ingen tar detta som spam. Jag är genuint intresserad av att få åsikter.
Jag och många av mina medodlare/vänner har förkultiverat lite för flitigt under våren. Vi kommer inte få plats med allt i trädgården. Därför vill vi dela med oss av överskottet och ställer ut lite småplantor och sticklingar vid griden, till vem som helst att ta, nu på söndag. Vi kallar det "Dela en planta".
Vad tycker ni om denna idé?
Läs gärna vårt blogginlägg
http://blog.plantboden.se/2011/05/16/dags-...dela-en-planta/Björn
Maggan H
16-05-2011, 15:08
Låter helt fantastiskt tycker jag, att ni vill dela med er av överskottet! Står iofs inte var du bor men antar att det ska vara allmän utsättning på söndag. Själv har jag hållit hårt i påsarna i år och varit riktigt 'grym' när jag har skolat om och därför slängt det som jag inte anser mig ha plats till. (Det är mycket nog ändå!)
herrlilja
16-05-2011, 16:40
He He, precis samma som jag brukar göra. Det är väl därför vi kom på den här idén.

Jag bor i Älvsjö utanför Stockholm, men planen är att detta ska vara ett nationellt experiment/projekt. Det blir dessutom ett kul sätt att göra trädgårdsodling lite mer social.
Eva i Skåne
16-05-2011, 16:53
En bra idé som nog kan glädja många. Hoppas många nappar på den.
Själv ska jag stå på växtloppis så jag får spara mitt överflöd till dess.
Överbölingen
16-05-2011, 17:03
Idén är ju strålande men lite plötslig.
Här har vi inte mer än jämt börjat skola om det grodda.
Men med lite planläggning och lagom förskjutning i tid skulle det kunna funka landet runt. Men nu börjar ju plantmarknadssässongen och forumträffar så de flesta blir nog av med överkott och kommer hem med en massa som inte får plats.
herrlilja
16-05-2011, 17:18
Hej, bra tankar Överbölingen. Kanske ska vara ett datum per zon nästa år.
Loppisar marknader antar jag kan dra en del folk och det är ju också ett bra sätt att bli av med överskott. För egen del har jag divit upp det jag vill ha och kommer nog slänga det som inte blir av på söndag i komposten.
Nettan8
16-05-2011, 17:53
CITAT (Eva i Skåne @ 16-05-2011, 17:53)

En bra idé som nog kan glädja många. Hoppas många nappar på den.
Själv ska jag stå på växtloppis så jag får spara mitt överflöd till dess.
Var någonstans?
Eva i Skåne
16-05-2011, 18:23
CITAT (Nettan8 @ 16-05-2011, 18:53)

Var någonstans?
Hallaröds gamla skola, ca 1mil utanför Höör i Skåne, sönd 29/5. Välkommen om du bor i närheten
Kul idé att ställa ut överblivet.
Det var plantbytardag i Lindholmen, Vallentuna i lördags.
Men när vi passerade var det bara tre stycken bord med lite plantor.
Vet inte om det är något som återkommer varje år.
Klura, den 22 maj är det plantbytardag vid Kulturstugan i Märsta också.
Misstänker att jag tyvärr är upptagen med annat...
Jag har nog fullt upp i helgen.
Men vart i Märsta ligger det?
Det är ju en jättebra idé, men kom lite hastigt på.
Själv bor jag ju inte så centralt så att ställa ut något här lär inte leda någon vart. Däremot vet jag ett par trädgårdsentusiaster i någorlunda närhet men det blir lite hastigt att hinna prata med dem till söndag om nån gemensam aktion i området. Ska dock ta upp idén inför kanske nästa vår om att kanske ordna en lokal växtöverskottsdag. Man skulle ju kunna lämna växterna på ett speciell plats, ex. infarten till ett tomtområde en bit härifrån.
Däremot har jag redan tänkt att i helgen gå och fråga mina 2 grannar om de vill ha tomat, paprika o chili.
24 tomatplantor är då allt bra mycket mer än jag tänkt mig, trodde då aldrig att varenda frö skulle ta sig.
Helén
herrlilja
17-05-2011, 17:37
HelénE, det låter ju toppen!
Är det någon som vet om det finns en sajt som samlar alla plantbytardagar någonstans?
CITAT (Klura @ 16-05-2011, 23:00)

Jag har nog fullt upp i helgen.
Men vart i Märsta ligger det?
Bakom centrum ska visst Kulturstugan ligga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.