Ida-Maria
Kan man ha smultronschersmin som häck?
Är det buskar som kan klippas, eller ska dom helst växa fritt?
Ungefär hur hög och bred blir dom?
Gossen Ruda
Frågan är om du kan få dem att överleva i zon 5? Jag har en i Göteborg, zon 1-2. Den är drygt 2 meter hög och 1 meter vid. Så en i Landvetter zon 3-4. 1 meter hög och en halv meter vid. Fryser ner mer eller mindre varje vinter.
Ida-Maria
Dom säljs i en affär här och jag antar att dom inte säljer buskar som inte skulle kunna överleva... Kommer inte ihåg vilken zon det stod att dom klarade av.
Gossen Ruda
Att den säljs är ingen garanti att den överlever. biggrin.gif Enligt min bok skall den klara upp till zon 5 så det går nog i skyddade lägen.
ingrids
Har haft Smultronschersmin i zon 5 norrläge utan problem, gav bort den för att den blommade dåligt då den stod skuggigt. Däremot är ofta rekommendationen för just häck att man ska ta i lite med härdigheten jämfört med vad som normalt går i zonen för det blir så fult om en del av häcken dör. Philadelphus Lewisii Waterton. Norrlandsschersmin, är härdig i zon 7 så vill du ha ett riktigt säkert kort kanske den är ett bättre val. Den blir också högre än smultronschersminen, upp till två meter enligt Rydlinge och de har koll på hur höga buskar blir i norrland. Smultronschersminen verkar blir runt en meter i sisådär zon 5 enligt Hansskogs, en annan pålitig norrlandsanpassad handelsträdgård.
Ida-Maria
Tack för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon