Davidoff
16-05-2011, 13:59
Lste att man ska noppa alla tjuvar, ven fruktmnen under 60 cm. Men jag har ju vxande gurkor nu och plantan r knappt 60 cm. Man kan frst att man ska plocka tjyvskott och dubbla frmnen, men ska jag verkligen ta bort gurkorna och vnta p dom som kommer ver 60 cm? Varfr, de vxer ju som tusan?!
/D
Sjlva gurkmnena tar jag inte bort, men alla skott i bladvecken tar jag bort nda tills plantan n taket. D lter jag 2 skott g fram.Om man lter alla nya skott ta sig fram, s blir det snart en tt djungel i vxthuset!
Davidoff
17-05-2011, 10:49
Det lter rimligt. Och du vet inte heller varfr man skulle plocka bort allt under 60 cm?
aromata
17-05-2011, 11:37
Jag plockar bort s hgt upp att ingen frdig gurka kommer att ligga p jorden. Sniglar och annat brukar vara snabba p att gnaga lite i kanten.
Jag sparar bara ett gurkmne i varje bladveck, inte mer, ibland mindre. Annars blir belastningen fr stor s nr alla dessa gurkor r skrdefrdiga orkar plantan inte med de nya gurkmnena utan de gulnar och faller av. Svrt att tro nr plantan vxer som en galning men gurkmnena tar ingen kraft nu nr de r sm. Det blir annorlunda sen.
Davidoff
17-05-2011, 23:11
Aha, det kan vara motivet, att gurkorna inte ska hamna p marken. Nu har jag skrdat frsta gurkan: 6 cm! God! Men det andra fr nog vxa vidare, trots att de sitter under 60 cm.
/D
Vinberga
22-06-2011, 13:20
Om man lter fr mnga smgurkor brja vxa samtidigt s blir det inte s mycket av dom , dom orkar inte utan gulnar och skrumpnar bort innan dom blivit stora. Jag brukar ansa bort en del mnen och ven plocka gurkor ofta, innan dom vuxit sig jttestora, d kommer det mnga fler fler och och bttre gurkor.
Davidoff
23-06-2011, 19:48
Aha! Men hur mnga kan man ha pgng p en planta?
Anja Danmark
23-06-2011, 20:41
Hvis de sm agurker begynder at blive gule, kan planten ikke bre flere. Man kan ikke stte et antal p det - det afhnger jo af plantens strrelse...