Davidoff
16-05-2011, 13:59
Läste att man ska noppa alla tjuvar, även fruktämnen under 60 cm. Men jag har ju växande gurkor nu och plantan är knappt 60 cm. Man kan förstå att man ska plocka tjyvskott och dubbla fröämnen, men ska jag verkligen ta bort gurkorna och vänta på dom som kommer över 60 cm? Varför, de växer ju som tusan?!
/D
Själva gurkämnena tar jag inte bort, men alla skott i bladvecken tar jag bort ända tills plantan nå taket. Då låter jag 2 skott gå fram.Om man låter alla nya skott ta sig fram, så blir det snart en tät djungel i växthuset!
Davidoff
17-05-2011, 10:49
Det låter rimligt. Och du vet inte heller varför man skulle plocka bort allt under 60 cm?
aromata
17-05-2011, 11:37
Jag plockar bort så högt upp att ingen färdig gurka kommer att ligga på jorden. Sniglar och annat brukar vara snabba på att gnaga lite i kanten.
Jag sparar bara ett gurkämne i varje bladveck, inte mer, ibland mindre. Annars blir belastningen för stor så när alla dessa gurkor är skördefärdiga orkar plantan inte med de nya gurkämnena utan de gulnar och faller av. Svårt att tro när plantan växer som en galning men gurkämnena tar ingen kraft nu när de är små. Det blir annorlunda sen.
Davidoff
17-05-2011, 23:11
Aha, det kan vara motivet, att gurkorna inte ska hamna på marken. Nu har jag skördat första gurkan: 6 cm! God! Men det andra får nog växa vidare, trots att de sitter under 60 cm.
/D
Vinberga
22-06-2011, 13:20
Om man låter för många smågurkor börja växa samtidigt så blir det inte så mycket av dom , dom orkar inte utan gulnar och skrumpnar bort innan dom blivit stora. Jag brukar ansa bort en del ämnen och även plocka gurkor ofta, innan dom vuxit sig jättestora, då kommer det många fler fler och och bättre gurkor.
Davidoff
23-06-2011, 19:48
Aha! Men hur många kan man ha pågång på en planta?
Anja Danmark
23-06-2011, 20:41
Hvis de små agurker begynder at blive gule, kan planten ikke bære flere. Man kan ikke sætte et antal på det - det afhænger jo af plantens størrelse...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.