Hanna
Godmorgon
Har någon några förslag på vilka växter ( gärna klätterväxter ) som trivs på en balkong i söderläge. Balkongen är rätt så djup så direkt sol är det bara vid räcket, längre in där jag skulle vilja ha något ( blommor, grönsaker m m ) är det ljust men inte soligt. Försökte ifjol med klockranka och blomman-för-dagen men de blev inte så stora.

Ha det bra

Hanna
(zoon V )
Emser
Jag har också en söderliggade balkong (3m bred och 2,5m djup). Förra året planterade jag där luktärt, Blomman för dagen, Blomsterbönor, pumpa, vallmo, dill, persilja, petunia, nerium, kruktomat (Tiny Tim), hibiscus (prakt,- blom), Kapkrusbär m.m. - det finns massor man kan ha på en blakong! De fleasta växter man kan ha inne kan man ha ute på balkongen! Så om du inte vill så en massa - ställ ut dina krukväxter! De kommer att stor trivas! Alla mina krukväxter kommer att åka ut när frosten försvunnit!
Åsa, mälardalen zon 2
I söderläge kan du lyckas med det mesta, det som man ofta brukar göra fel är att odla i alldeles för små byttor. Skaffa rejäla byttor minst 10-15 liter eller mer, kanske med någon bevattningsinsats då blir miljön bättre och växterna torkar inte ut så fort. +Glöm inte att vattna med gödning ibland.

Att placera ut sina krukväxter på balkongen där det inte är allra soligast är en bra idé de brukar gilla en utomhusvistelse. (Värmekrävande krukväxter som kommer från tropiska områden får man dock komma ihåg att inte sätta ut för tidigt.) Basilika i diverse former, smaker och storlekar har jag inne i ett hörn i uterummet som inte är jättesoligt och de verkar trivas ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon