Har några gamla björnbär som växer oxh växer.
Hur kan man stödja upp dem? har ingen vägg där så spalje blir svårt.
Har också funderat på att flytta dem, men kan man göra det nu eller ska jag vänta till hösten?
Aqvakul
16-05-2011, 15:54
Det ideala för björnbär är ett soligt läge och ett stenröse att klänga på. Det ger maximal värme och största möjlighet till mogna bär. Flytta plantan gör du bäst i höst.
Soligt läge har den men stenröse finns inte. Funderade på om man kan ha någon form av spalje som står som den kan klättra på.
Gossen Ruda
16-05-2011, 16:19
Björnbär klättrar på allt. Om och när du flyttar den kommer du att märka en sak. De flesta, alla?, tagglösa björnbär är ympade på vanliga taggförsedda björnbär. Jag hade en, Black satin, som växte dåligt så min bror fick överta den. Den växte bra hos honom men jag fick en överraskning av det mindre roliga slaget. När huvudstammen grävts upp blev resten av rotsystemet sura och skickade upp rotskott över hela trädgårdslandet, upp till 5 meter bort. Roundup blev enda möjligheten. Lycka till.
Aqvakul
16-05-2011, 16:19
Visst kan du bygga upp en spaljé som du förankrar med pålar i marken eller hellre som en stor trefot eller fyrfot.
Om du har problem med att få dem att mogna så är ett lass sten att föredra. Stenarna håller kvar värmen på kvällarna och det skapas ett allmänt bättre mikroklimat än om rankorna hamnar fritt upp i luften utsatta för kyla och vind.
Gossen Ruda; Tror att jag har ett ganska stort rotsystem eftersom de planterades antagligen -74 då huset byggdes. Och de sista 10-15 åren tror jag inte trädgården skötts så mycket, tanten orkade nog inte som bodde här.
Märkte också när jag grävde upp en annan buske bredvid att det var mycket rötter, så jag ska nog tänka mig för innan jag börjar gräva upp den.
Men det där med sten ska jag fundera mer på. Har dock inte haft problem med att de ska mogna, mer att det blev ganska mycket ett år. Eftersom de är taggiga så var det inte kul att plocka dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.