Full version: sjuk stormhatt
niggle
Vad kan det vara för skit jag har fått på stormhatten. Det ser ut som små senapskorn i massor på de späda topparna. Plus att en grön larv äter och glufsar i sig.
Jag försökte med såpa, men det funkade inte.

Hjälp!

niggle
Åsa, mälardalen zon 2
Kornen kanske är avföring från larven. Det finns många fjärils och stekellarver som kan gå på perenner (ofta brukar dock varje "larv" art hålla sig till att äta på ett eller ett fåtal växtsorter.) Larver brukar vara svåra spruta bort det brukar vara mer effektivt att klämma sönder alla man ser.
niggle
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-05-2011, 20:54) *
Kornen kanske är avföring från larven. Det finns många fjärils och stekellarver som kan gå på perenner (ofta brukar dock varje "larv" art hålla sig till att äta på ett eller ett fåtal växtsorter.) Larver brukar vara svåra spruta bort det brukar vara mer effektivt att klämma sönder alla man ser.

Ja, jag hittade en i dag och den fick vad den tål.
Det blir väl en mekanisk kamp.
Trist, för jag älskar stormhatt.

niggle
Gåsis
Jag har dom oxå på mina riddarsporrar. Bäst är att klämma, det syns fort vilka toppskott dom är i. Men man får vara på hugget. I år har jag fått tips om Myrr. Nu glömde jag mitt Myrr i lägenheten så det är helt oprovat men kanske det vore värt ett försök för dig.

/Åsa
kerstin z5-6
Myrr o provado pinne vid plantan fungerar
Bee
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-05-2011, 23:03) *
Myrr o provado pinne vid plantan fungerar

Hur många provadopinnar behövs för en yta om ca en halv kvadratmeter? Mina stormhattar var helt nedlusade förra året och jag vill inte vara med om det igen. Jag håller med trådskaparen! Stormhattar är vackra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon