star k
Den har ljusa blad i jämförelse med min Jackmanii. Vad kan det vara som felar? Har planterat i söderläge, den klättrar redan förvisso men bladen ser för ljusa ut..... Planterade i påskas, med hälften planteringsjord och rosjord. Den har ingen skuggad fot - kan det vara problemet? Täckte den ca 5 cm över bef. kruka när jag planterade.
Är ingen klematisexpert men vill ju att den ska trivas!
vanjalarsa
Hej
Jag är inte heller någon klematisexpert. Men jag tror att just Nelly Moser vill ha lite mer skuggigt än i värsta söderläget. Det kan vara det som gör att bladen blir ljusa. MEn som sagt jag är ingen expert. Tror ändå att du skulle vinna på att flytta den och att du vattnar noga och mycket.
Lycka till!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
star k
Ahaa.... Så kan det ju vara! Ska nog prova att flytta den då och se om "hon" trivs bättre. Får fnula ut en annan plats..... vet ej på raken men kanske ett österläge då är bättre med skugga framåt tidig e.m.? Håller på att ändra och göra ordning mina rabatter i söder vid huset och ville gärna ha en Nelly M. Trodde sol hela dagen kunde passa men tänkte inte längre..... Finns det ngn annan Klematis som trivs i helt söderläge, vill gärna ha storblommig!? Ska plantera några Kaprifoler också. Kanske det kan passa bättre - eller en klätterros? Svårt att välja för det finns massor med fina klättrare.....

Finn Klematis
Hej!

Du bör plantera om Nelly Moser, blommorna kommer att
bli bleka om den står i stark sol. Att bladen är bleka kan
bero på att Du inte särade på röttern när Du planterade.
Klematis för söder läge, alla ur Texansis guppen.
Dom är inte dom mest härdiga, Zon 3 går bra.
Princess Diana är den bästa.

Finn
buffy
Alltså uppriktigt så kan nelly moser trivas utmärkt i söderläge. Vår granne har en som är utomordentligt praktfull och som klär in en hel veranda. Den fanns när vi flyttade in för 14 år sedan. Att blommorna ljusnar i solen kompenseras enl. min mening väl av att de blir så väldigt många fler i sol jfrt med i skuggläge.
Men nertill vill den ju ha skuggigt. Jag har satt söndriga lerkrukor vid "fötterna" på mina klematisar, såna som det gått bitar ur så man kan luta dem mot klätterstödet.
star k
Tack för tipsen! Jag har inte "särat" på rötterna när jag planterade.... Är nybörjare så det visste jag inte.... inget dom sa på inköpsstället heller. Men då vet jag till nästa gång.....! För jag antar att det är för sent nu, sex veckor efter plantering....? Jag har inte flyttat "henne" men däremot la jag på mer jord och har ställt andra växter framför henne. Så det blir lite skuggigt och skugga på foten. Bladen har nu mörknat så jag får se om detta gjorde susen..... Vet inte om det blir blommor i år, första säsongen, men blir färgen dålig så får jag väl tänka på en ev. flytt.... Men det kan tydligen bli fler blommor i söderläge också! Så jag får hålla lite koll på "henne". Vill helst inte flytta henne eftersom hon matchar min Jackmanii, är det tänkt....
Tack för alla goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon