Alko
Hej! Satte halva min idegranshck (Hilli, 80 plantor, 60 cm med rotklump i nt) i helgen, ska stta resterande nu i dagarna. P plantskolan sa de (och jag pratade med trdgrdsmstaren som verkar kunnig!), vilket en trdgrdanlggare jag litar p bekrftade - att man ska toppa dem vid plantering, bde skott p sidan och upptill. Det har jag allts gjort med de plantor jag hunnit plantera.

Lser dock nu att mnga fresprkar samma regel som fr vanlig gran - inte toppa frrn den uppntt slutlig hjd, och inte alls beskra vid plantering, utan lta plantorna etablera sig ett r...

Knner mig osker infr fortsatta planteringen, och r dessutom rdd att jag skadat min hck som jag allts toppade ca 10 cm (mycket nya ljusgrna skott med rejl vxtkraft p plantorna, har dock nya skott under beskrningsstllet p de flesta kvistarna).

Det r ju inte billigt med idegran, och lite jobbigt om jag gjort fel. Jag behver allts goda rd - sa de fel p plantskolan - och hur gr jag med resterande plantor? Har jag permanent skadat mina planterade 40 Hilli-plantor?? crying.gif

Mvh/
A
embees
Det r lugnt. Du har gjort rtt som fljt plantskolans rd om att toppa dom. Idegran gr inte att jmfra med vanlig gran. Det r inte samma slkte.
Vanlig gran bryter inte p bar gren som en idegran gr.
Alko
Ok, mrkligt bara att s mnga (ven p Byggahus.se) envisas med att skriva att idegran inte alls fr toppas innan de nr nskad hjd, man blir ju orolig!

Jag tror att Fredriks svar (tredje inlgget frn slutet) i denna trd frklarar missfrstndet (?)

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...=13&offset=

Allts att det r skillnad p de idegranar som har genomgende stam (skall ej toppas) och de som liksom Hilli har mnga toppskott/grenar och allts kan/ska beskras om man vill ha de tta.

Till moderatorn: skulle ni kunna ndra felstavningen i rubriken, ska st "idegran", inte "iegran".

/A
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon