Full version: Liljebaggar
embees
I år tror jag nog att jag kan se fram emot en riklig liljeblomning. Alla tidigare år har mina liljor kalätits av baggarna men i år hyser jag hopp!!

För några veckor sedan hittade jag äntligen ett medel i handeln som tas upp av växten och dödar ohyran som äter på den. Och vad är det baggarna och deras äckliga larver gör?
Så, nu två veckor efter första sprayningen ser jag väldigt lite ätskador men väldigt många döda baggar.

Ja, jag vet att man ska begränsa användandet av insektsgifter, MEN, när man inte har haft en enda hel lilja på minst 15 år utan alla har varit nästan helt kalätna, ja då har bägaren runnit över. Nu får det räcka!! I min värld finns det inte plats för LILJEBAGGAR !!
HelénE
Vad heter medlet?
Vill ha!

Är ju hopplöst att få fatt i baggarna och äckligt att klämma ägg. Jag har i princip slutat med liljor, de som finns får stå kvar men blir som sagt snabbt kalätna om man inte passar dem noga.

Det är ju synd för liljor är ju både vackra och enkla att odla.

Jag tvekar inte att förgifta mina liljebaggar, inte en sekund så berätta gärna vad du hittade för medel.

Helén
embees
Hahaha.... det glömde jag bifoga. Läs här;

http://www.bayergarden.se/sv/produkter/vax...ypso_Spray.html
tepa
Hej

För några år sedan fick jag min första lilja av en granne. Sen dess är jag fast. Hon hade liljebaggar, men jag hade inga. Tills i fjol. Läste i gamla trådar om att man kunde blanda 1 msk tabasco med 1 liter ljummet vatten och spreja på. Det gjorde jag igår! Så nu ska vi se. Jag plockade för några veckor sen ca 15-20 styck. Sen har jag plockat lite nu och då, men aldrig mer än 6 styck. Igår var där 3 styck.

Hälsn Tepa
embees
CITAT (tepa @ 17-05-2011, 07:22) *
Hej

För några år sedan fick jag min första lilja av en granne. Sen dess är jag fast. Hon hade liljebaggar, men jag hade inga. Tills i fjol. Läste i gamla trådar om att man kunde blanda 1 msk tabasco med 1 liter ljummet vatten och spreja på. Det gjorde jag igår! Så nu ska vi se. Jag plockade för några veckor sen ca 15-20 styck. Sen har jag plockat lite nu och då, men aldrig mer än 6 styck. Igår var där 3 styck.

Hälsn Tepa

Alla sätt är bra osv.....

Nackdelen med Tabascon är väl att efter regn måste du göra om samma procedur igen?
Medlet jag använder regnar inte bort. Växten har absorberat det och portionerar ut det till liljebaggarna och deras larver som dör när de äter av liljan.
tepa
CITAT (embees @ 17-05-2011, 09:25) *
Alla sätt är bra osv.....

Nackdelen med Tabascon är väl att efter regn måste du göra om samma procedur igen?
Medlet jag använder regnar inte bort. Växten har absorberat det och portionerar ut det till liljebaggarna och deras larver som dör när de äter av liljan.

Jo, nackdelen är ju att man måste ut och spruta efter varje regn. Men jag har bara ett stycke liljeland, så det går fort. Jag har inte liljor överallt i trädgården här och där.

Hälsn Tepa
mamamaggan
Prova medel mot myror , det har gått bra hos mig. Myrr är inte optimalt men det funkar ganska bra , finns ett annat mer effektivt men har glömt vad det heter ( djäkla teflonminne!!! ).

Man pudrar pulvret över liljorna och baggarna faller döda ner. Man får pudra igen vid kraftigt regn , annars kankse efter 3 - 4 veckor .

Har gjort såhär i flera år nu och jag tycker det funkar bra.

HelénE
CITAT (embees @ 17-05-2011, 07:14) *
Hahaha.... det glömde jag bifoga. Läs här;

http://www.bayergarden.se/sv/produkter/vax...ypso_Spray.html

Tack, har sett flaskan i trädgårdsbutiken men inte vetat att den kan vara effektiv mot liljebaggarna.
Skyndar att köpa.

Myrmedel har jag testat, 2 sorter, men baggarna verkade lika glada för det.

Helén
Red Top
Jag har läst att om man vill använda myrr, är det inte på den uppväxta plantan man pudrar eller sprutar, för att få bäst effekt.

Man strör ut pulvret en gång tidig vår och en gång sen höst. Liljebaggen lägger tydligen gärna sina larver i jorden under skafferiet/liljorna.

Myrr är inte något jag rekommenderar. Myrr innehåller ju nervgift och det tar död på många oskyldiga kryp, även människor i "värsta" fall. wink.gif I stället för myrr kan man använda Fun light, eftersom det innehåller aspartam, som oxå lär fungera som ett nervgift. smile.gif
mamamaggan
Vattnar du med outspädd Fun light ?
Gossen Ruda
Beträffande Calypso-sprayen, den påverkar inte nektarsugande insekter? Jag har snokat runt men hittar inget om detta.
Red Top
CITAT (mamamaggan @ 18-05-2011, 15:13) *
Vattnar du med outspädd Fun light ?

Jag låter mina liljebaggar kalasa i fred. De senaste åren har det inte varit så många. Det händer ibland att jag klämmer ihjäl någon, men jag har lite svårt för det.

Ibland duschar jag liljorna med trädgårdsslangen, ganska hård stråle, då försvinner alla lorthögar och de flesta larver ett tag. smile.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2011, 15:32) *
Beträffande Calypso-sprayen, den påverkar inte nektarsugande insekter? Jag har snokat runt men hittar inget om detta.

Jag tänkte också på pollinerarna eftersom giftet är systemiskt - finns inte mycket skrivet om Calypso, en ny produkt? Kollade säkerhetsdatabladet från Bayer också och där stod det att det misstänks vara cancerframkallande så det finns nog skäl att vara försiktig när Bayer själv skriver så alarmerande text. Visserligen hävdar dom att det handlar om högre doser men iaf...
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 18-05-2011, 16:20) *
Jag tänkte också på pollinerarna eftersom giftet är systemiskt - finns inte mycket skrivet om Calypso, en ny produkt? Kollade säkerhetsdatabladet från Bayer också och där stod det att det misstänks vara cancerframkallande så det finns nog skäl att vara försiktig när Bayer själv skriver så alarmerande text. Visserligen hävdar dom att det handlar om högre doser men iaf...

Det äldsta jag hittade var från 2008. Jag är i grunden skeptisk till insektsmedel för även om vi skiljer oss en hel del så tillhör vi alla samma provins, djurriket. Växtskyddsmedel är något helt annat. Myrr använder jag när jag blir tvungen men inget mer. Jag får undersöka lite mer om Calypso och Tiakloprid
*Stintan*
Jag fattar inte att man ens funderar på att använda gifter i sin trädgård vare sig det är mot ditten eller datten. ohmy.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 17:41) *
Jag fattar inte att man ens funderar på att använda gifter i sin trädgård vare sig det är mot ditten eller datten. ohmy.gif

Det förklarade biskop Brask redan 1517.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2011, 17:44) *
Det förklarade biskop Brask redan 1517.

Men borde vi inte vara mer upplysta idag än dom va på 1500-talet wacko.gif
mamamaggan
CITAT (Red Top @ 18-05-2011, 15:59) *
Jag låter mina liljebaggar kalasa i fred. De senaste åren har det inte varit så många. Det händer ibland att jag klämmer ihjäl någon, men jag har lite svårt för det.

Ibland duschar jag liljorna med trädgårdsslangen, ganska hård stråle, då försvinner alla lorthögar och de flesta larver ett tag. smile.gif

Men om man som jag har 15 - 20 baggar på varje lilja och har c:a 40 liljor och inte vill spruta sönder dem med slangen , vad gör jag då ?

Det blir lite svårt att plocka så många speciellt som jag inte kan plocka varje dag , bor inte i sommarsugan utan är där kanske två gånger i veckan.

Hur mycket skada gör insektsmedlet ? Visst inser jag att det inte är bra men ............................
kerstin z5-6
jag är dö less på liljebaggar och inväntar Rudas undersökning..om det är ok med nektarsugande insekter så tänker jag spruta mina
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 18-05-2011, 19:57) *
Men om man som jag har 15 - 20 baggar på varje lilja och har c:a 40 liljor och inte vill spruta sönder dem med slangen , vad gör jag då ?

Det blir lite svårt att plocka så många speciellt som jag inte kan plocka varje dag , bor inte i sommarsugan utan är där kanske två gånger i veckan.

Hur mycket skada gör insektsmedlet ? Visst inser jag att det inte är bra men ............................

Det är just det: "Härtill är jag nödd och tvungen." Möjligen kan en del nektarsökare stryka med fast då tror jag att det hade stått på förpackningen. Det blir dock bara lokalt i så fall.

CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2011, 20:05) *
jag är dö less på liljebaggar och inväntar Rudas undersökning..om det är ok med nektarsugande insekter så tänker jag spruta mina

Jag får nog vända mig direkt till Bayer i så fall. På nätet hittar jag varken bu eller bä.

Tillägg: Har mailat produktansvarig.
kerstin z5-6
Du Ruda? kan du kolla upp det? Jag blir inte av med mina fb pestskråp pga att de är vid dammen och alla amfibier som mina älskade paddor inte klarar roundup..Så jag vill gärna veta i detta fall:)
Gossen Ruda
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2011, 20:07) *
Du Ruda? kan du kolla upp det? Jag blir inte av med mina fb pestskråp pga att de är vid dammen och alla amfibier som mina älskade paddor inte klarar roundup..Så jag vill gärna veta i detta fall:)

Det är bara när groddjuren är i vattnet de inte tål Roundup. Pensla eller badda bladen med en svamp för du har väl aldrig sett en groda uppe på ett blad?
smuleborg
Sluta odla liljor så blir du av med liljebaggar.

Vi odlar inte liljor (delvis p.g.a. liljebaggen), med undantag av ett bestånd av Kungsängsliljor, vi plockar för hand så gott det går, kletet är inte kul. Appråpå, under denna säsong har vi inte sett en enda liljebagge. Kanske för tidigt?

Vore det inte för liljebaggarna skulle vi ha ett hav av Kungsängsliljor, men det är inte värt det.

Vi hade tidigare andra liljor, vilka det nu var, men dumpade dem helt enkelt.
kerstin z5-6
nej men de har lagt ägg i dammen..hm om det regnar kommer inte ämnet ner i vattnet då..??
jag vågar inte chansa:( fast det är ett svårartat fall
Gossen Ruda
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2011, 20:38) *
nej men de har lagt ägg i dammen..hm om det regnar kommer inte ämnet ner i vattnet då..??
jag vågar inte chansa:( fast det är ett svårartat fall

Vänta tills grodorna metamorferat och krypit upp på land. Jag vet inte om medlet kan sköljas av bladen och ner i dammen eller om det snabbt tas upp av växten. På förpackningen står det att man inte skall spruta om det väntas regn inom 6 timmar. Kolla väderleksrapporterna och om det väntas uppehåll i några dagar går det säkert bra. Sen vet jag inte hur stora koncentrationer som är skadliga och i så fall hur mycket som kan läcka från växterna och ner i vattnet. Marken borde suga åt sig det mesta.

CITAT (smuleborg @ 18-05-2011, 20:35) *

Vi odlar inte liljor (delvis p.g.a. liljebaggen), med undantag av ett bestånd av Kungsängsliljor, vi plockar för hand så gott det går, kletet är inte kul. Appråpå, under denna säsong har vi inte sett en enda liljebagge. Kanske för tidigt?

Vore det inte för liljebaggarna skulle vi ha ett hav av Kungsängsliljor, men det är inte värt det.

Du bor långt ute i skogen. Hmm, den som sett en liljebagge flyga inser att den flyger inte långt. Det borde gå att utrota din lokala population genom trägen plockning, men inte om det i grannskapet kan finnas växter de också kan använda.
Gunilla T
Nu har jag kollat lite och det jag hittat är att det verksamma ämnet i Calypso - Tiakloprid - tillhör neonicotinoider - liksom Imidakloprid som misstänks vara en av orsakerna till den stora bidöden på planeten jorden. I vilket fall som helst så är ämnet mycket giftigt för vattenlevande organismer.

Var rädd om fjärilarna och humlorna och bina i trädgården!

http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/va...ssiv-bidod.html
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 18-05-2011, 21:35) *
Nu har jag kollat lite och det jag hittat är att det verksamma ämnet i Calypso - Tiaklorid - tillhör neonicotinoider - liksom Imidakloprid som misstänks vara en av orsakerna till den stora bidöden på planeten jorden. I vilket fall som helst så är ämnet mycket giftigt för vattenlevande organismer.

Var rädd om fjärilarna och humlorna och bina i trädgården!

http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/va...ssiv-bidod.html

Det förändrar saken lite. Det skall bli intressant att se hur svaret på mitt mail blir.
kerstin z5-6
Missstänkte det :/
embees
Tar tacksamt emot informationen. Men det förändrar inget för min del.
Jag kommer att spruta på liljorna fram till fyra veckor innan blomningen. Så länge dom inte blommar finns det ju ingen nektar att hämta på liljorna.

Att plocka för hand är inte realistiskt. Det har jag gjort i många år nu och det har ändå slutat med kalätna liljor.
Jag hinner helt enkelt inte med baggarnas produktion och nog fan missar man ändå några någonstans.
Så, jag sprutar!
embees
Myrr eller Deltametrin som det verksamma ämnet heter, används i halsband på hund mot utvändigt bitande, blodsugande insekter. Jag kan inte se att ett frekvent användande av Myrr skulle vara bättre än Calypso.

Tvärtom!
När jag sprutar liljorna gör jag det väldigt begränsat och skärmar av andra växter så dom inte exponeras för medlet. Medlet stannar sedan kvar i växten. Myrr däremot försvinner ner i jorden, följer med regnet/vattnet ner och slutar i grundvattnet.

Vilket är värst?
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2011, 21:12) *
Du bor långt ute i skogen. Hmm, den som sett en liljebagge flyga inser att den flyger inte långt. Det borde gå att utrota din lokala population genom trägen plockning, men inte om det i grannskapet kan finnas växter de också kan använda.

Man undra hur de hittade hit? Kungsängsliljorna har vi drivit fram själva (lökar dock, inte frön). Kan de ha kommit in genom köpta liljor i kruka? För några år sedan köpte vi några liljor i kruka. Vi dumpade dem efter ett par säsonger p.g.a. liljebaggarna. Så stod kungsängsliljorna på deras meny.

Trägen plockning, vi ska försöka. Och om vi lyckas kommer vi att plantera mer kungsängslilje-lökar.

Tack för tipset.
Gossen Ruda
De kan ha kommit som ägg på någon lilja eller liftat med någon annan växt. Sen kan det givetvis komma någon flygande men jag tvivlar.
HelénE
CITAT (smuleborg @ 18-05-2011, 20:35) *

Det är samma här, liljor är ack så vackra men jag köper inga. Första året så satte jag 2 liljor av någon sort (lökar) och de var ju jättevackra, men det var innan jag upptäckt liljebaggarna. Det växter redan när vi flyttade in kroliljor som uppenbarligen baggarna hade sin hemvist hos. Sen växte det även brandgula liljor/kejsarkronor och jag älskar sådana. Första åren vi bodde här fick de vara ifred men inte förra året tyvärr.

Jag har nu redan sprutat dem i går, jag vill ha dem ifred! Men några fler liljor köper jag inte eftersom jag egentligen inte vill hålla på med gifter.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon