HelénE
Hej!

Jag har funderat på att sticklingföröka några buskar. Det är bla brudspirea, snöbär och jersmin (doft och smultron).

Hur många år ska man räkna på att det tar för en liten stickling att bli en buske? Säg från stickling till typ 3,5L krukstorlek som de ofta säljs i.

Är egentligen inte en tålmodigt person men inser att åren ju går fortare än man tror så det kan ju komma till användning i framtiden.

Helén
kentbra
Allt beror på hur stora och hur många sticklingar du sätter tillsammans.
Sätter du dem 3 och tre och cirka 30 cm långa sticklingar nu i försommar. Så rotar dessa sig och påbörjar tillväxt.
Om du sedan förlänger sommaren med att ha dem i kallväxt hus för att sedan övervintra dem lite mildare.
Så bör du ha små fina buskar redan första året. Men bäst blir de om de får växa tills sig i ytterliggare ett år.
Aqvakul
Två år, kanske tre...
HelénE
CITAT (kentbra @ 17-05-2011, 07:35) *
Allt beror på hur stora och hur många sticklingar du sätter tillsammans.
Sätter du dem 3 och tre och cirka 30 cm långa sticklingar nu i försommar. Så rotar dessa sig och påbörjar tillväxt.
Om du sedan förlänger sommaren med att ha dem i kallväxt hus för att sedan övervintra dem lite mildare.
Så bör du ha små fina buskar redan första året. Men bäst blir de om de får växa tills sig i ytterliggare ett år.

OK, jag har tyvärr saknar jag växthus, går de att övervintra genom att gräva ner krukorna?
Tiden förlängs förstås förstår jag, men fungerar det?

Bor i zon 2.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon