Full version: Sticklingfrka buskar
HelnE
Hej!

Jag har funderat p att sticklingfrka ngra buskar. Det r bla brudspirea, snbr och jersmin (doft och smultron).

Hur mnga r ska man rkna p att det tar fr en liten stickling att bli en buske? Sg frn stickling till typ 3,5L krukstorlek som de ofta sljs i.

r egentligen inte en tlmodigt person men inser att ren ju gr fortare n man tror s det kan ju komma till anvndning i framtiden.

Heln
kentbra
Allt beror p hur stora och hur mnga sticklingar du stter tillsammans.
Stter du dem 3 och tre och cirka 30 cm lnga sticklingar nu i frsommar. S rotar dessa sig och pbrjar tillvxt.
Om du sedan frlnger sommaren med att ha dem i kallvxt hus fr att sedan vervintra dem lite mildare.
S br du ha sm fina buskar redan frsta ret. Men bst blir de om de fr vxa tills sig i ytterliggare ett r.
Aqvakul
Tv r, kanske tre...
HelnE
CITAT (kentbra @ 17-05-2011, 07:35) *
Allt beror p hur stora och hur mnga sticklingar du stter tillsammans.
Stter du dem 3 och tre och cirka 30 cm lnga sticklingar nu i frsommar. S rotar dessa sig och pbrjar tillvxt.
Om du sedan frlnger sommaren med att ha dem i kallvxt hus fr att sedan vervintra dem lite mildare.
S br du ha sm fina buskar redan frsta ret. Men bst blir de om de fr vxa tills sig i ytterliggare ett r.

OK, jag har tyvrr saknar jag vxthus, gr de att vervintra genom att grva ner krukorna?
Tiden frlngs frsts frstr jag, men fungerar det?

Bor i zon 2.

Heln
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon