ulleW
Jag funderar som bäst på när jag vågar plantera ut mina tomat och djungelgurkplantor i växthuset. Jag bor i göteborgsområdet och har ingen extra värme i mitt växthus. Fastän jag sådde mina frön precis samma tid som jag brukar så har jag i år fått en djungel i "tomatfönstret".

Har funderat på att prova plantera ut några av tomaterna för att testa om de klarar sig då jag ändå har lite fler plantor än jag har plats för i växthuset, men jag vet inte, det är ju så tråkigt om de dör av att det är för kallt. Vad tror ni, när brukar ni plantera ut i kallväxthus?
Åsa, mälardalen zon 2
Slutet på maj brukar funka här i mälardalen i göteborg borde det funka att sätta ut tomat nu de tål temperaturer nedåt +7C djungelgurkan skulle jag vänta ett tag med den vill ha varmare.
aromata
Jag planterade i början av maj (zon 1). Växthuset är ca 18 kvm. Ju större växthus desto tidigare kan du plantera eftersom ett stort växthus håller värmen bättre över natten.
ulleW
åh vad bra då ska jag börja förbereda plantorna för plantering till helgen. Vi byggde växthuset förra året så detta är första året jag kan använda det hela säsongen så därför har jag varit så osäker! Tack för era svar, ska bli så roligt att flytta ut biggrin.gif
Davidoff
Nästa år: köp en enkel värmefläkt för några hundra, så kan du flytta ut dina plantor hur tidigt som helst! Jag flyttade ut 1 april.
/D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon