Full version: Vissna ekar
Myosotis
För ca. en vecka sen upptäckte jag att några ekar en km längre bort hade svartbruna, vissna blad. Jag trodde då att det kanske var frosten, det var några frostnätter i rad med ner till -6,4°, men det brukar det å andra sidan vara. Fast det har ju varit väldigt varmt så ekarna har slagit ut ovanligt tidigt och då är de kanske känsligare för frost, här är en bild från den 29. april (!):

Men nu har det varit varma nätter, ändå har fler ekar vissnat sedan dess. Är det en sjukdom? Alla är inte drabbade, och några enstaka ser bara halvdöda ut.

Vad beror det på? Kommer det nya blad? crying.gif Bokträden drabbades av något i fjor som jag har glömt vad det var, en del av de nyutslagna löven blev bruna. Igår såg jag att en del bokar är drabbade igen, kan det vara samma som har gått på ekarna?
Gossen Ruda
Det händer då och då när träden luras att slå utför tidigt. Jag kommer ihåg när Rya skog en gång var helt brun. Det kommer nya blad, en ek tar man inte död på så lätt.
Myosotis
Så du är säker på att det är frosten då? Hellre det än sjukdom.
Konstigt att det slår så olika, jag försökte se ett system i det, som att de som står öppet har vissnat medan de inne i skogen har klarat sig, jag tyckte jag såg ett visst mönster, men det var inte helt övertygande.
Gossen Ruda
Frosten slår sällan till över stora områden, det kan skilja mycket. Ofta blir det stråk där frosten slår till och bara några meter bort är det opåverkat. Samma sak i höjdled.
Myosotis
Jag har alltid önskat mig att man kunde färga in luften så frosten syns som röda stråk eller nåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon