Katten77
Har ett gammalt päronträd som är kraftigt beskuret - det består i stort sett endast av en hög stam men får väldigt gott om både blad och blommor nästan direkt på stammen och ger faktiskt små minipäron!
Trädet har sol i stort sett hela dagen och växer i ett ganska fritt läge. Vår tomt är skyddad med skog omkring så det blir inte blåsigt. Det är en hel del berg under gräsmattan så jag är osäker på hur djupt jag kan gräva.

Vill som sagt ha någon fin klätterros som får klättra fritt uppför stammen. Viktigt är att rosen är lättskött (har aldrig haft rosor tidigare). Doft är ett är plus men inte nödvändigt. Vore naturligtvis trevligt om den blommade länge under sommaren.

Har sett fantastiska bilder på Valdemar och undrar om den skulle kunna passa? Eller har ni någon annan att rekommendera?

MVH
Catarina
Tulipanaros
Jag tänker genast på Rosa helenae. Växer kraftigt, blommar rikt och vackert.
Katten77
Tack för tipset! kanske en Lykkefund?
Det är väl ingen risk att rosen "kväver" päronträdet? unsure.gif
Katten77
Lykkefund har ju fördelen att den är taggfri. Hur är det med New Dawn?
Ezereht
New dawn kommer aldrig växa upp i ett träd, det är ingen jättestor klätterros.
Lykkefund är inte helt taggfri heller, den har små taggar på bladen. Men mindre än vildrosen förståss. Sen blommar den bara en gång, alltså inte hela sommaren och hösten. Men väldigt vacker när den blommar, och den växer verkligen starkt och kommer ge den massiva rosblomningen jag tror du är ute efter.

Jag tycker man får många bra träffar när man letar på Ramblers, ex:
Austin Roses Ramblers
Men står inte direkt zonangivelse där. Men om du hittar någon du gillar kan du leta vidare ex. www.helpmefind.com där kan man se härdighet.

Valdemar är jättefin, jag undrar om den inte kalrar sig. Zon 2.. Kanske någon annan söderifrån kan svara på det bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon