fridasj
Tänkte jag skulle vara snabbt på i år, men de äter med en omåttlig aptit de där nedrans stekellarverna!
Har försökt krossa/plocka så många jag sett och ruskat buskarna för att få loss så många som möjligt, men vad göra nu?
Finns det någon slags hemkok som kan fungera för att ta kål på dem? Är det ens lönt att köra såpa på dem? Kan någon blandning med chili och vitlök fungera??

Vill verkligen inte ha nakna krusbärsbuskar i år!
Hjälp! crying.gif
HelénE
Eftersom problemet är nu så får du nog helt enkelt skynda dig att plocka larverna.
Lägg tex ett vitt lakan under busken och skaka och skaka och skaka, så trillar många larver ner.
Kläm ihjäl dem eller lägg dem i kokande vatten. Leta efter ev. som kan finnas kvar på blad.

Sen får du upprepa dagligen.

För framtiden kanske nematoder är en lösning:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/skadedjur-...r/nya-nematoder

Helén
fridasj
Tack Helén för tipset om nematoder! Definitivt något att ha på lager inför nästa år.

Tror dock jag lyckades rätt bra med mina utrotningsförsök igår, har bara lyckas skaka av ca. 5 larver per buske idag! Det jag gjorde var att:
Skaka och banka hysteriskt på busken med en bambukäpp så att alla larver föll ner på en markduk. Sen krossade jag alla jag såg som fortfarande var kvar på buskarna. Det var mängder!!
Kokade ihop en häxblandning av vitlök, chili och såpa som jag sedan sprayade hela busken med, och för att göra de riktigt osmaklig så pudrade jag sedan hela buskarna med träaska!

Ska skaka några gånger till de närmaste dagarna , men jag hoppas attacken är över för den här gången!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon