theca
äntligen är växthuset,som ser ut som ett riktigt ryssbygge nästan klart.
vi fick ramar av svärmor.dessa är skrapade och målade..sen har vi snickrat o haft oss,nu är det bara plasten som fattas..

det skulle gjärna ha fått vara lite större, det blev 2,90*4,45..men det får duga.

vad allt får man att rymmas i så litet hus..hur tätt kan man ha plantorna?

hur är det bäst att fixa bottnet? nu står det på sand.och man får inte så djupa bäddar lagade,max 40 cm..skulle det vara bäst att luckra upp sanden o ta bort sten,blanda i torv o mylla, tex på den sidan var "sockeln" är lite högre,och ha plantorna i ämbar i andra änden??

tips och råd , !!

jestas så spännande det ska bli !! har tomater,gurka,vattenmelon och chili som väntar på att få flytta ut.
malcolm
Det ser fint ut men vad skall ni ha för takbeläggning iom. att det buktar?
theca
vi ska dra växthusplast på. hoppas det blir bra!
malcolm
Funkar jättebra om ni monterar den liggande, jag har själv korrugerad plast på mitt växthue. Den kapas bäst med vinkelslip, sticksåg eller bågfil får den bara att splittras. Lycka till och återkom gärna med bilder när det är klart.
theca
nu är underverket klart!! bara inredningen som fattas,men vi fick plasten på idag.alltså sån där mjukplast.
vet inte hur bra det är ,men bättre än inget borde det väl vara.
det kanske inte håller värmen ? nå, det återstår att se. änsålänge är nätterna för kalla,men snart ska tomaterna ,gurkorna,chilin och vattenmelonerna ut!
ska bara fixa bädd först, och på andra sidan gången tänkte jag odla i krukor.var månne man hittar murarbaljor?runda hittade jag,men skulle hellere ha heter det rektangulära`ryms mera..

har inget ordentligt vädringssystem heller..men kanske det går med fönster?
theca
men varför visar den samma bild som sist??jag laddade upp nya bilder ranting.gif
theca

nu så! inne är det som sagt ännu inte fixat.
theca
vad tycker ni?
åtminstone blev det stadigt , knappa 13 m2 och 2,70 till nock..hur breda bäddar är klokast?
om det nu inte blir murarbaljor?
*Stintan*
Ser ju jättebra ut! Bäddarna skulle jag nog göra ca 50 cm eller lite mer om du vill odla i "dubbla rader"
sofia75
Hur har du löst ventilationen?
theca
hm..eftersom jag aldrig haft växthus,så är jag inte så inkommen i hur mycket det behöver vädras?
vi har ett vanligt fönster på andra gaveln,men det går inte ända upp i nock,så jag vet inte om ventilationen blir tillräklig.
vad tror ni?
theca
ohlson
Jättefint men jag tror du kommer få väldigt varmt därinne med bara ett vädringsfönster. I mitt på 10 kvm har jag 4 fönster samt en dubbeldörr. På sommaren när det är ca 20-30 grader ute så är alla öppna till max.
theca
hm..hur gör jag då??! det är ju sån form på huset att det inte är lätt att fixa flere fönster..måste fundera på det!
*Stintan*
Man kan sätta in någon typ av fläkt om det blir för vaarmt.
Davidoff
Kan rekommendera Willabs för ca 500. Den startar på termostat och har värmare vid behov. (Har dock inte fått min att fungera än... :-)
theca
bra! tack för svar!
det har varit ganska varmt där nu.har öppnat på morgonen fönster o dörr o stängt till kvällen..nu när det har varit jättehett ute,så har det jämförelsevis inte varit så jättehett i huset,men nog säkert för varmt. igår var det 35 grader.

såhär blev det sedan..ska försöka fixa nåt att täcka o stadga plastkanten med, bräder eller dyligtoch försöka hitta på nåt bra golv!.annars e jag nöjd med mitt amatörväxthus..men bygga större nästa år.det ska jag försöka!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon