La Fleur
Fick syn på några små ljusgröna "knoppar" på min ena kaktus igår. Blev så klart nyfiken på vad det kan vara... Vad tror ni? Blommor eller "förgrenar" den sig bara?

Eva i Skåne
Jag kan egentligen inget om kaktusar så jag kanske är helt ute och cyklar nu, men brukar inte blommorna alltid komma på toppen?
Isåfall är det förgreningar, men det vore såklart roligare med blommor så hoppas på det till du får klokare svar. blink.gif
malcolm
Jag tror det blir bebisar som du sedan kan pilla loss och plantera.
La Fleur
Attans kaktus! Och jag som ville ha blommor angry.gif

Nja, Eva inte alla kaktusar blommar helt uppe på. Men oftast upptill om jag inte har helt fel. Att dessa gröna ploppar kommer så högt upp va anledningen till varför jag hoppades på blommor.
Den har tidigare förgrenat sig längre ner och det har inte sett ut på det viset.

Vet inte heller vad kaktusen heter så jag kan inte kolla upp hur knopparna ser ut. Men visst ser dom lite väl små ut för att vara kaktusknoppar kanske. De jag har sett på andra kaktusar har varit större och börjat som kulor som senare fått skaft innan de slagit ut.

Jag som gav den så mycket beröm igår när jag trodde den skulle blomma. Ska genast gå ut och skälla på den ranting.gif

Ännu en bild på "barnen"
abbbe
Hmmm.. fast det skulle kunna vara blommor på G...
La Fleur
CITAT (abbbe @ 17-05-2011, 17:08) *
Hmmm.. fast det skulle kunna vara blommor på G...

Ja visst skulle det kunna vara det? Hoppas hoppas w00t.gif

Hade jag vetat vad den heter hade det varit lättare o se hur o var de blommar o hur knopparna ser ut, men jag har ingen aning. Köpte den för ett år sen o på lappen stod bara "kaktus" *suck*
malcolm
Jag hade en kaktus tidigare som skickade ut små tussar, en del blev det små bebisar av och en del växte ut till decimeterlånga stänglar som sedan utvecklades till underbara blomor. Vet inte vad kaktusen hette men den såg inte ut som dina.
La Fleur
slap.gif Det är tur det finns kunnigt folk på forumen... Detta är inte ens en kaktus!

Det är en Euphorbia. Förmodligen enopla eftersom taggarna är rödare än de ser ut på bild. OM det är blommor på gång är de ändå små. gula och ganska fula faktiskt. Besvikelsen är enorm... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon