Full version: Gurkor
Gnurfur
Hallå!

Jag har odlat slanggurka från frö i stora krukor innomhus. Dom växer så det knakar och tycks trivas utmärk i det soliga fönstret MEN, det tycks inte komma nåra honblommor med gurkämnen, bara massvis med hanblommor.
Är det normalt, kommer det honblommorna senare? Visst ska väl hanblommorna noppas bort?

MVH: Micke
kwicki
Vet inte om det jag gjorde är "rätt". Men det enda jag gjorde med mina gurkor (danito) var att jag band upp de och lät 3 rankor växa. Jag höll aldrig på med pollinering eller borttagandet av hanblommor och jag fick väldigt många och fina gurkor. Jag körde på latmannaviset wink.gif
Eva i Västerås
Inte för att jag är duktig på gurka, men på squash som är gurkväxt kommer hanblommorna först. Sen kommer båda sorterna. Så det är nog inget fel på dina plantor.
Jag tror inte du ska ta bort hanblommorna om du inte är alldeles säker på att det är en sort som sätter frukt utan pollinering.
Gnurfur
Tack för era svar!

Väntar och ser om honorna kommer med tiden då smile.gif
jocke_u
Dom kommer, det brukar växa ut en gren där hanblommorna sitter som det kommer en honblomma, jag brukar nypa av den precis efter blomman så att plantan orkar sätta frukt om du inte har väldigt bra miljö för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon