calluone
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av majs-sorten 'Painted mountain'? Jag har ett 25-tal painted mountain plantor som ska ut på odlingslotten strax. Har några frågor.

Tror ni de tål om det skulle bli någon frostnatt nu innan sommaren? Jag bor i Göteborg.

Undrar även när man ska skörda dessa för att de ska kunna gå att koka/grilla och äta. Måste de skördas tidigare då? Hur vet man?

Hur mycket mjöl kan man få ut på 25 plantor?

Tacksam för svar.
katah
Jag har odlat dom förra sommaren och har väl ett 20-tal plantor på gång även nu.

Jag tvivlar om de går att koka eller grilla, kornen är hårda och lämpade att bli mjöl helt enkelt.
Mina majskolvar dekorerar kökets sidobort fortfarande, jag har alltså inte gjort mjöl av dom, än smile.gif

De har en stor fördel, men blir kär i kolvarna, de är vackrare än sk. decorationsmajs.

Jag väntar minst två veckor till med mina plantor ( zon 2-3) de är känsliga för frost helt klart.
Jag vet inte om de dör, men kan bli kinkiga på annat sätt, sluta växa eller producera frukt.
calluone
CITAT (katah @ 17-05-2011, 19:31) *
Jag har odlat dom förra sommaren och har väl ett 20-tal plantor på gång även nu.

Jag tvivlar om de går att koka eller grilla, kornen är hårda och lämpade att bli mjöl helt enkelt.
Mina majskolvar dekorerar kökets sidobort fortfarande, jag har alltså inte gjort mjöl av dom, än smile.gif

De har en stor fördel, men blir kär i kolvarna, de är vackrare än sk. decorationsmajs.

Jag väntar minst två veckor till med mina plantor ( zon 2-3) de är känsliga för frost helt klart.
Jag vet inte om de dör, men kan bli kinkiga på annat sätt, sluta växa eller producera frukt.

Tack för svar!

Enligt runåbergs frökatalog ska det dock gå att äta dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon