Full version: Kapkrusbär
Emser
Hej alla,
jag har en Kapkrusbärs planta som jag förra året drog upp ifrån frö. På påsen stod det att den var ettårig men jag tog och chabsade och sparde den inne och nu har det börja komma nya knoppar, men kan man kapa den lite så den blir ännu "buskigare"? Eller dör den då? wink.gif
KURT
Det går att klippa ner den och grenar man klipper av kan man använda som sticklingar.
Emser
Kurt>> hur ska jag göra då för att rota sticklingarna då? Är det lätt eller är de kinkiga att få att rota sig?
Eva St
Har haft mina några år och klippt ner dem inför varje säsong och det har funkat de har gett bara mer och mer med frukt för varje år tycker jag
Eva St
KURT
Prova att sätta i sandblandad jord som hålls fuktig, men inte blöt. När man sätter sticklingar kan det hjälpa om man skär av dem snett, för att öka snittytan, samt ev skrapar lite på barken längst ned så att en större yta kan bilda rötter. Stoppa ner den så att ca 2/3 är under ytan.
Emser
Oki, ska bli... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon