HelenaLJ
Jag har en 30 år gammal ligusterhäck som jag klippte ner helt till marken för två år sedan eftersom den var gles och utträngd av äppelträd. Den har kommit väldigt bra och växte mycket förra sommaren. Jag har låtit den komma upp 15-20 cm per klippning. Nu ser jag att i år har delar av den inte har några blad och klipper jag av pinnarna där eller skrapar på barken så ser de döda ut. På ett ställe är det någon meter som är dålig (bifogar bild på den delen), och på ett annat ställe är det flera meter som ser dött ut. Vad kan detta bero på? Är det bara att ta upp häcken och sätta ny eller finns det hopp?

HelenaLJ
Oj, det blev två likadana bilder. Jag kan tyvärr inte få bort en av dem.
Cilla
De här ser döda ut, men samtidigt verkar det komma skott nedifrån, som kanske kommer långt nedifrån stammarna eller till och med från rotsystemen. Skrapa till dess du kommer till levande ved ovan jord och skär bort det, vänta och se vad som kan fylla ut. Om stammarna är döda långt ned, gräv lite i jorden och kolla varifrån de lågt kommande skotten kommer ifrån. Är det dött också i översta delarna av rötterna, gräv upp och ersätt.

Bilderna skvallrar inte om varför de dött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon