Peztis
En vän planterade förra året ett päronträd samt ett bigarråträd. Nu vill de flytta dessa till annan plats i trädgården, när bör de lämpligen göra det?
Och visst bör det gå bra att göra det nu ett år efter planteringen?

Hur ska de bäst göra?
Huggorm
Det borde ha blivit gjort i våras. Nu när träden har löv är det dumt att skada rötterna och därmed förmågan att suga upp vatten. Å andra sidan är träden såpass nyplanterade att rotsystemen inte hunnit växa sig stora ännu. Väntar man till hösten har det vuxit sig dubbelt så stort. Så jag vet inte egentligen vilket som blir bäst.
Aqvakul
så unga träd är lätta att flytta.

Sent i höst eller tidigt näst vår...

tag med så mycket rötter som möjligt...

Förbered de nya groparna i förväg så att flytten går snabbt..

Vattna rejält varje vecka under växtsäsongen...
Åsa, mälardalen zon 2
I höst när trädet tappat bladen och gått i vila funkar det att flytta trädet och har det stått såpass kort tid i backen brukar det bara vara att gräva upp så mycket man kan av rötterna och flytta till det nya stället.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2011, 19:12) *
Det borde ha blivit gjort i våras. Nu när träden har löv är det dumt att skada rötterna och därmed förmågan att suga upp vatten. Å andra sidan är träden såpass nyplanterade att rotsystemen inte hunnit växa sig stora ännu. Väntar man till hösten har det vuxit sig dubbelt så stort. Så jag vet inte egentligen vilket som blir bäst.

Ska man flytta nu, så måste gäller det att det sker snabbt, en sval regnig dag och att man är väldigt noga med att vattna varje vecka...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2011, 19:14) *
Ska man flytta nu, så måste gäller det att det sker snabbt, en sval regnig dag och att man är väldigt noga med att vattna varje vecka...

Ja, som sagt är det inte heller optimalt.
Peztis
Det är väl ungefär som det jag sa till henne också... Att det borde ha gjorts tidigt i våras, så fort det gick att gräva i jorden egentligen...

Tack för era svar, förresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon