Peztis
Om man planterar en murgrna s att den kan f svinga sig upp i t ex en asp, hur kommer aspen att m?
Murgrnan r ju ingen parasit men har dock sugftter som ju borde kunna skada barken och dr med ppna fr andra kryp och svampar.
Huggorm
Nere i Europa r det vanligt med trd helt tckta i murgrna, och de verkar tla det. andra sidan har jag sett trd hr i Sverige som strypts av kaprifol.
Peztis
Fast det kanske har att gra med hur de klttrar?

En murgrna har ju sugftter eller vad de nu heter, medan en kaprifol tvinnar sig framt och snurrar sig runt runt... och drmed stryper.
Huggorm
Bra pong. D vill jag nog hvda att det r helt ofarligt att lta murgrnan klttra i en asp
Peztis
biggrin.gif
Gossen Ruda
I Trollskogen p norra land finns det tallar vars stam r helt tckt av murgrna.
Fgelvgen
Tallar tycks tla murgrna bra. Det har vi sett i grannars trdgrdar.
Men en stor och vacker rnn i vrt woodland dog efter ca 4-5 r med smbladig murgrna lngs stammen. Barken dr murgrnans luftrtter satt fast flktes lngsamt upp runt hela nedre delen av stammen. Frra sommaren vissnade rnnens blad och i r kom det inga nya blad. Sorgligt!
Bde asp och rnn har ju ganska tunn bark. Murgrnsvarning!
Peztis
OK, det lter som att jag inte var helt fel ute d allts...

Kanske bttre att lta en clematis eller ros svinga sig upp i trdet d.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon