Anna1979
Jag försöker piffa upp norrgaveln på mitt nya hus med diverse skuggtåliga hostor och annat snyggt. Skulle vilja ha buskar och något träd också, och undrar om en Acer Palmatum Bloodgood (röd japansk lönn) och ett par blå järnekar (Ilex x meserveae Blue Prince & Princess) skulle kunna trivas där?

Platsen är relativt skyddad från vind, väldränerad, något sur, mullrik, och är nästan helt i skugga - får bara några solstänk tidigt på morgonen och sent på eftermiddag/kväll.

Det står på vissa håll att järneken ska stå i sol (framför allt om man vill ha bra färg på bären), men på andra håll att den trivs bra i skugga.

Också om Japanska Bloodgood-lönnen står det å ena sidan att den röda bladfärgen förstärks av sol, men å anda sidan att den inte tål direkt sol. Det står att den tål skugga men också att den ska stå i mestadels sol...?!?!

Jag är förvirrad! Någon som har erfarenhet av dessa två?
Huggorm
CITAT (Anna1979 @ 17-05-2011, 21:33) *
Jag försöker piffa upp norrgaveln på mitt nya hus med diverse skuggtåliga hostor och annat snyggt. Skulle vilja ha buskar och något träd också, och undrar om en Acer Palmatum Bloodgood (röd japansk lönn) och ett par blå järnekar (Ilex x meserveae Blue Prince & Princess) skulle kunna trivas där?

Platsen är relativt skyddad från vind, väldränerad, något sur, mullrik, och är nästan helt i skugga - får bara några solstänk tidigt på morgonen och sent på eftermiddag/kväll.

Det står på vissa håll att järneken ska stå i sol (framför allt om man vill ha bra färg på bären), men på andra håll att den trivs bra i skugga.

Också om Japanska Bloodgood-lönnen står det å ena sidan att den röda bladfärgen förstärks av sol, men å anda sidan att den inte tål direkt sol. Det står att den tål skugga men också att den ska stå i mestadels sol...?!?!

Jag är förvirrad! Någon som har erfarenhet av dessa två?
Det beror ju lite på var i landet du bor också. Bor du på soliga söderlen kanske skugga är bäst, medan ett soligt läge passar bättre i kalla, regniga Borås.
Anna1979
... jag bor norr om Sthlm i rätt så skyddat villaområde...

Tror helt enkelt jag får pröva och se.
Shabbadang
CITAT (Anna1979 @ 21-05-2011, 20:21) *
... jag bor norr om Sthlm i rätt så skyddat villaområde...

Tror helt enkelt jag får pröva och se.

Japanska lönnar anses normalt trivas bäst i mullrik jord i halvskuggigt läge. Alltså inte stekande sol, men kanske inte heller hel skugga. Järneken ska nog gå bra i skuggan, idegran är en annan som fungerar bra där. Jag tror nog japansk lönn kan fungera också, men här är du på gränsen för härdighet och då kan det behövas mer sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon