Full version: Torvbriketter
fröarn
Hej!
Jag är en nybörjare som tänkte försöka odla i torvbriketter och undrar vilka fröer som passar. Behöver inte vara just kryddor, egentligen vad som helst!
Ha det!
ingrids
Hej,
i min erfarenhet av torvbriketter är det enklast när man har lite större frön så att det blir en planta per brikett - krasse, luktärt och andra stora frön - som sedan får ganska stora rotsystem. Det som hände mig är att eftersom växten fortsätter att växa i briketten resten av livet och om man är slarvig att vattna riskerar klena växter att bli stående i en hård och torr brikett med för få rötter ute i jorden. Så mitt råd är ganska stora frön och ganska kraftiga växter.
fröarn
CITAT (ingrids @ 18-05-2011, 08:05) *
Hej,
i min erfarenhet av torvbriketter är det enklast när man har lite större frön så att det blir en planta per brikett - krasse, luktärt och andra stora frön - som sedan får ganska stora rotsystem. Det som hände mig är att eftersom växten fortsätter att växa i briketten resten av livet och om man är slarvig att vattna riskerar klena växter att bli stående i en hård och torr brikett med för få rötter ute i jorden. Så mitt råd är ganska stora frön och ganska kraftiga växter.

Ok, tack så mycket för tipset! Ska prova det!:P
kerstin z5-6
och inte till kryddväxter som ofta vill torka ut lite mellan vattningarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon