|
Katten77
17-05-2011, 20:42
Skulle behöva tips om högre perenner som passar i en "mormorsrabatt". Stormhatt, digitalis och riddarsporre är ju alla väldigt giftiga och då jag har en liten son vill jag inte plantera sådana växter (även om de är sååå fina... suck) De flesta blommor är väl inte direkt nyttiga att peta i sig, men jag vill iaf undvika de riktiga dödsfällorna.
Passar även på att fråga om kantväxter: kan man använda akleja, stjärnflocka och bergklint i framkant av rabatten? vill ha växter som täcker upp mot ogräset...
Eva i Skåne
17-05-2011, 20:52
Stockrosor tänker jag direkt på som högre perenner och rudbeckior finns det ju olika sorter, nån riktigt hög. Pioner och prästkragar är ju lite medelhögt. I framkanten tycker jag att de du nämner är lite väl höga, men det är ju en smaksak. Stjärnflocka blir ganska stor, åtminstone i Skåne och bergklint är fin när den blommar, men frösår sig överallt, om du inte vet det redan. Jag föreslår nån låg variant av näva, doftviol och vivor.
kerstin z5-6
17-05-2011, 22:22
Riddarsporre, Rostflockel,gulklint,Jättevädd
ingrids
18-05-2011, 07:59
Riktigt klassisk gammeldags spirea, den sorten som vissnar ner dv.s. Aruncus sylvestris eller Spiraea aruncus (aldrig riktigt fattat skillnaden). Räcker med en och den behöver en del utrymme.
Katten77
24-05-2011, 08:03
Tackar för tipsen! Plymspirea har jag i en annan rabatt, den är så vacker tycker jag! Har ni någon erfarenhet av Blåverbena (Verbena Hastata)?
Tror att jag börjar "landa" med planeringen nu. Rabatten är färdigrensad och jag har myllat ner ny jord och kogödsel. Nu återstår det roliga; planteringen! Tror det blir följande växter:
Befintliga växter: 1 vit pion 1 rosenspirea 1 bestånd med cerise höstflox 3 bestånd med cerise tulpaner (underbar rosa färg med svart mitt) hundratals pärlhyacinter
Kantväxter / marktäckare: doftviol flocknäva lammöron med kantnepeta bakom jättedaggkåpa ev ett par funkia
2 Jättevallmo Royal Wedding 1+1 Astilbe 3 röd rudbeckia (rosa) 3 pastellaklejor 2 Stjärnflocka 2 Höstanemon 1 Blåverbena 3 bergklint 4 praktbetonika
samt ett gäng doftande narcisser.
Vad tror ni om denna kombination?
kerstin z5-6
24-05-2011, 11:30
Kombinationen blir säkert jättefin! Bergklint kan vara ogräsaktig" och självså sig kopiöst om den trivs. Låt den inte fröa av sig. Ser att du undviker Riddarsporre ,men väljer Papaver? Den senare är ju i så fall lika giftig som Delpinium är ?Aklejans frö innehåller blåsyra.Hos många av de giftiga trädgårdsväxterna är det fröna som är mest giftiga. De flesta "giftiga" trädgårdsväxter smakar så otroligt beskt o illa att de inte inbjuder till tuggande i större utsträckning. Jag kan förstå att man som barnfamilj inte planterar Stormhatt och Gullregn medan barnen är små.(fast jag har gjort det) Men det blir knepigt att undvika alla växter som betecknas som giftiga
Inga allvarliga förgiftningar hos barn pga trädgårdsväxter har rapporterats de senaste 50 åren i Sverige. Förgiftningar hos barn har oftast att göra med hushållskemikalier som maskindiskmedel, ljusoljor mm..
Alla barn är olika, men ingen av mina två har någonsin tuggat på några vöxter, jord däremot-det är en annan femma. Dessutom, det rör sig om något/några få år som det ens finns risk för att barn ska äta något giftigt - en rabatt har man betydligt längre än så.....
Tror som ovanstående att det är svårt att hitta trädgårdsväxter som är helt ogiftiga, då får man nog hålla sig till kryddväxter och bärbuskar. Vilket iofs kan vara fantastiskt vackert och orginellt.
Mitt förslag är att undvika sådant m giftiga bär (som kan misstas för ätliga), men välj i övrigt de växter du vill ha. Jag håller på att avhärda mina Ricinplantor, en växt vars frö är väldigt giftiga. De är dock väldigt dekorativa och exotiska och jag vill ha dem för bladverket. Däremot kommer jag inte låta dem gå i frö, för att inte riskera något!
Katten77
24-05-2011, 18:20
Ack ja, visst är det så att det är måååånga växter i trädgården som är giftiga. Och jag tänker inte plocka bort allt som inte är ätligt  Men jag tänkte försöka undvika de riktiga storbovarna och dit hör ju digitalis, stormhatt och riddarsporre. Ser nu att vallmo innehåller alkaloider precis som riddarsporren, trots det hittar man inte lika många "varningar" på nätet och fröpåsar osv som för riddarsporren. Kanske att det är lägre halt i vallmon? Opiumvallmons frön används ju vid brödbakning... Har några söta tibastplantor men såg häromdagen att de börjat få bär så det är läge att ta bort dem  Min lillkille (11 mån) stoppar allt i munnen - både jord och blommor. Så jag vågar inte ta några risker.
kerstin z5-6
24-05-2011, 18:54
Den höga frekvensen av "giftighet på" Riddarsporre på google beror nog snarare på bloggarens/nas..besöksantal än direkt sanning.Dvs det är aktuellt just nu.Vallmo gör man morfin av därav giftigheten eftersom det är andningshämmande med mera.Vallmofrö är relativt oharmliga i mindre mägd medan aklejans inte är det .Idegran skulle jag möjligtvis undvika,samt vissa mkt brännande plantor,eller sådana som är smakvänliga men farliga
nykomling
29-05-2011, 19:24
katten, det finns ju ätbara blommor du kan tänka på
dalkullan
04-06-2011, 18:53
Skippa praktbetonikan, den kommer att ta över hela rabatten och ta död på alla andra perenner. Jag har nu ikväll slitit upp all "pb" jag kunde hitta i min f.d. fina perennrabatt, den spider sig som en farsot. Aldrig mer praktbetonika i en rabatt med andra perenner. Usch!!
Gunilla T
04-06-2011, 19:05
Det gäller samma sak för flera av de uppräknade växterna...
Katten77
05-06-2011, 11:14
jasså, vilka gäller det mer? apropå det, någon som vill ha lite parkslide?  *hihihi*
Gunilla T
05-06-2011, 17:21
Riktigt invasiva är doftviol, flocknäva, lammöron och bergklint. Jättedaggkåpan är vacker men blir stor och frösår sig överallt.
Ingen av dehär växterna kommer att stanna kvar där du vill.
Nu vet jag inte hur stor din rabatt är, kanske 25 m? ..men om det är en ordinär rabatt tycker jag att du klämmer in alldeles för mycket växter. Ingen av växterna kommer till sin rätt utan det blir en djungel och allt växer ihop och de starkaste överlever.
Daggkåpan är en vacker och dämpande växt men den blir stor, likaså höstanemonen med tiden. Funkia finns det många storlekar av men de vanligaste man köper på plantskolorna blir riktigt stora. Funkia med sina vackra blad är en växt som bör få synas och inte trängas med andra perenner.
Pionen som redan står i rabatten gillar inte att bli inklämd mellan andra växter - det skall vara luftigt runt pionerna.
Flocknävan är en marktäckare som gör sin uppgift dvs täcker marken. Den innehåller även något ämne (glömt vad det heter) som skyddar den så att andra växter inte kan komma nära...den kan skada annan växtlighet.
Jaa...så tycker jag...
nykomling
05-06-2011, 19:27
här hemma har jag Silverarv, Kuddflox. Bellis som perenner låga kantväxter. men jag vet inte om dom är giftiga el inte.
konichiwagirl
07-06-2011, 08:51
Förra året planterade jag liknande "mormorsrabatter". Faktiskt har jag sex plantor tvåfärgad stormhatt längst bak i en rabatt som är fantastiskt fin, men man får såklart hålla koll på sonen som är 1,5... Har dock full förståelse för att man väljer att avstå sådana blommor några år. Jag var inte så smart. Utöver de tips som redan har nämnts blir jätteprästkrage uppemot metern (fast min ynkliga som jag satte i höstas är bara någon cm hög än, medan stormhatten når en halvmeter....). Brandliljan lilium bulbiferum är medelhög-hög, kan bli uppemot metern eller strax över, och är en väldigt typisk växt för mormorsrabatten. Blågull blir också ganska hög och jag tycker den är jättefin - men den frösår sig enormt lätt. Skönt tycker jag nu när mina rabatter är alldeles för luftiga, men jag lär ju svära över det om några år. Aklejor har jag några riktigt stora ruggar, men jag tycker att de är finast nästan i framkant, alltså efter kantväxten. I ena rabatten har jag smultron som kantväxt och i den andra praktbetonika. Kolla här hur fin den kan vara i kanten: http://www.alltomtradgard.se/_internal/cim...1eoea2yy4adhtad
Katten77
07-06-2011, 09:05
Tack konichiwagirl! Ja det är en riktig mormorsrabatt jag är ute efter! Jag vill att den ska vara tät och fin om ett par år, tycker det är finare än när man ser bar jord mellan plantorna. Blågull ska jag kolla upp. Får den inte plats här så har jag ju andra platser att "fylla".  Jag har försökt hålla ett plantavstånd om ca 30 cm, men ibland blir det kanske 25 och ibland 35. Rabatten är ca 1,5 x 5,5 m och fristående, löper från öst till väst så "framsidan" får ordentligt med sol. Den östra kanten får lite mer skugga då vår berså ligger intill. I den änden växer en rejäl pion som fick sig en ordentlig skjuts nu när jag rensade bort ogräset. Bakom till höger den har jag planterat höstanemon och bakom till vänster vallmo. Fram till höger satte jag stjärnflocka och fram vänster akleja. Högerkanten var tidigare FULL av både vallört och kirskål och dessa härskar fortfarande en knapp meter bort, därför vill jag ha en kraftfull och effektiv marktäckare i denna ände av rabatten, valde flocknäva. Valde bort lammöronen och har istället satt en fin blodnäva i framkant längs övriga rabatten. På några ställen bryts den av med någon daglilja, trädgårdsnäva och även praktbetonika. De flesta växter har jag satt 3 och 3, hoppas att det räcker för att framhäva dem vid resp blomning. Lyckades rädda ett par brandliljor vid rensningen och de står nu här i rabatten, hoppas de klarar sig. Har även skogen full av krolliljor (tror den rosa varianten) och ett par sådana fick också flytta in. Kanske blir för många olika sorter men man lär ju så länge man lever. Om det blir för trångt eller rörigt så kan jag alltid möblera om i framtiden, här finns det gott om rabatter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|