|
Överbölingen
17-05-2011, 22:14
Jag såg programmet om och med den ASLsjuke vetenskapsmannen som ägnat sitt liv åt fysiken.
Egentligen är jag skeptiker.
Men Det som framkom är för mig tämligen lugnande. Naturligtvis helt ställt i förhållande till hur jag ser på tingen och deras ordning.
Ni som är utan fantasi kan sluta läsa här.
Ponera = tänk er följande:
En atom, runt den svävar elektroner och diverse i allt vidare cirklar. Hittrar kompanjoner och bildar molekyler som med tiden bildar grundämnen och ....
Så tittar vi på allt liv vi har på jorden. Det är ju samma sak fast i förstorad upplaga med flera detaljer. Eller är det ett resultat av första tanken?
Vandrar vi vidare i flumvärlden så är det väl troligt att galaxerna är en gigant av samma sak.
Och steget efter är hela universum.
Förmodligen finns de mängder av steg däremellan.
Kontentan är att vi är små digniteter i en kemisk/fysisk process utlämnade åt hur våra hjärnor fungerar. Och nästa Big Bang inträffar.
Min lärare i anatomi förklarade livets uppkomst (för 53 år sedan) som att ett par amminosyror möttes och ingick koalition. (Råkade vara Moltas Eriksson).
Idet här har inga religioner plats. De är uppfunna av människor för att skapa lugn hos folken. Bieffekten var krig. = pest, kolera och flunsor om man ser det globalt. Utan de stora krigen och pandomier hade jorden varit ännu mer överbefolkad.
ryss_борис
17-05-2011, 22:31
blablabla...
Ja du har rätt (åtminstone jävligt troligt) i att religionerna är påhittade av människorna. Dock är väl orsaken lika mycket att skrämma folk, och kontrollera dem, som att skapa lugn..
*Stintan*
17-05-2011, 22:43
Det är väl tur att människan är så dum som hon är och inte vet och kan allt för då hade det inte funnits något utrymme för fantasi och utveckling.
anne-li i olofstorp
17-05-2011, 23:07
CITAT (Överbölingen @ 17-05-2011, 23:14)  Min lärare i anatomi förklarade livets uppkomst (för 53 år sedan) som att ett par amminosyror möttes och ingick koalition. (Råkade vara Moltas Eriksson).
Idet här har inga religioner plats. De är uppfunna av människor för att skapa lugn hos folken. Bieffekten var krig. = pest, kolera och flunsor om man ser det globalt. Utan de stora krigen och pandomier hade jorden varit ännu mer överbefolkad. Jag förstår vad du menar! Allt utom att livet uppstod för 53 år sedan i form av Moltas Erikson!!! Jag är 53 år, och mina föräldrar fanns innan dess,,,,,Hmmmm Men beträffande din tanke om religionen har väl alltid kyrkan försökt stävja människors strävan framåt (uppåt), tänk bara; Det är lättare för en kamel att komma genom ett nålsöga, än för en rik att komma in i himmelen,,,,,, Och alla andra ordstäv: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, mm mm....
Överbölingen
17-05-2011, 23:13
anneli i Okofström! Förlåt syftfelet men de är ju syftfelen som gör forumet så roligt.
anne-li i olofstorp
17-05-2011, 23:15
mamamaggan
18-05-2011, 00:45
Klart att religionen är skapad av människor .
Resten är svindlande , man kommer fram till mer och mer fantastiska upptäckter om universum såväl som hur atomer är uppbyggda och funkar.
Jag känner helt klart att jag härstammar från något i havet , så det så.
Aqvakul
18-05-2011, 04:39
CITAT (*Stintan* @ 17-05-2011, 23:43)  Det är väl tur att människan är så dum som hon är och inte vet och kan allt för då hade det inte funnits något utrymme för fantasi och utveckling.
Ibland tänker jag på hur universum såg ut innan Big bang. Skrämmande tanke. Vad skapade det? Och innan dess. Vem vet.
Myosotis
18-05-2011, 07:45
Tyvärr förstår jag inte det du skriver, Överbölingen, jag måtte ha svårt för din dialekt eller nåt, känner mig dum som aldrig begriper vad du säger. Annars brukar jag bara låta bli att svara, men nu tycker jag att kvantfysik och universum är vansinnigt intressant. Jaja, jag får väl titta på programmet så kanske det klarnar, jag spelade in det för jag var så trött så jag slocknade kl. 21 igår.
*Stintan*
18-05-2011, 08:36
CITAT (Myosotis @ 18-05-2011, 08:45)  Tyvärr förstår jag inte det du skriver, Överbölingen, jag måtte ha svårt för din dialekt eller nåt, känner mig dum som aldrig begriper vad du säger. Annars brukar jag bara låta bli att svara, men nu tycker jag att kvantfysik och universum är vansinnigt intressant. Jaja, jag får väl titta på programmet så kanske det klarnar, jag spelade in det för jag var så trött så jag slocknade kl. 21 igår. Jag håller med dej för ibland känns TS långa inlägg som just bara rörigt blablabla och flum. Lite synd eftersom ämnena i sig oftast är intressanta.
Myosotis
18-05-2011, 09:52
Nej flum vet jag inte, många uppskattar ju hans kåserande stil så jag utgår ifrån att det är jag som inte fattar bara.
*Stintan*
18-05-2011, 10:19
CITAT (Myosotis @ 18-05-2011, 10:52)  Nej flum vet jag inte, många uppskattar ju hans kåserande stil så jag utgår ifrån att det är jag som inte fattar bara. Då fattar jag väl lika illa fast jag sa också ibland
skånepåg
18-05-2011, 10:30
Jag älskar sciense-fiction och universum, det är så mäktigt men så svårt att själv förstå. Tänk att universum har expanderat i vad är det 60 miljarder år? Rätt så svårt att uppskatta vad som finns, jag läser ibland på Physorg.com de har en del intressanta artiklar om universum  Tänk då med att det finns typ oändligt med alternativa universum, bara det är rätt så svårt att begripa
Måste kolla när det går någon repris eller svt play kanske? Läser just nu en bok som heter " En kortfattad historik över nästan allting" som handlar om att förstå allt från bigbang till civilisationens uppkomst
smuleborg
18-05-2011, 17:06
Har ni läst "Jaget och tiden" av (fysikern) David Bohm och (ja vad anses han vara, andlig tänkare, filosof, ingen religionstillhörighet) Krishnamurti? På tal om religion och kvantfysik. En bitvis hissnande läsning.
Överbölingen
18-05-2011, 20:36
CITAT (smuleborg @ 18-05-2011, 18:06)  Har ni läst "Jaget och tiden" av (fysikern) David Bohm och (ja vad anses han vara, andlig tänkare, filosof, ingen religionstillhörighet) Krishnamurti? På tal om religion och kvantfysik. En bitvis hissnande läsning. Det har jag inte läst. Men vad jag avsåg var ett fritt spånande utan grund. Bar universum. Bara svindlande tankar utan bakgrund och religion.
ryss_борис
18-05-2011, 23:13
CITAT (Carl @ 18-05-2011, 08:33)  Ibland tänker jag på hur universum såg ut innan Big bang. Skrämmande tanke. Vad skapade det? Och innan dess. Vem vet. Du har nog missförstått hela grejen, om du nu syftar på tron att big bang skapade allting. Det finns därmed inget innan big bang, eftersom tiden också skapades vid big bang.. CITAT (skånepåg @ 18-05-2011, 11:30)  Jag älskar sciense-fiction och universum, det är så mäktigt men så svårt att själv förstå. Tänk att universum har expanderat i vad är det 60 miljarder år? Rätt så svårt att uppskatta vad som finns, jag läser ibland på Physorg.com de har en del intressanta artiklar om universum  Tänk då med att det finns typ oändligt med alternativa universum, bara det är rätt så svårt att begripa  fel. 13.6 miljarder år tror man det är, om jag inte missminner mig
CITAT (Överbölingen @ 17-05-2011, 23:14)  Jag såg programmet om och med den ASLsjuke vetenskapsmannen som ägnat sitt liv åt fysiken.
Egentligen är jag skeptiker.
Men Det som framkom är för mig tämligen lugnande. Naturligtvis helt ställt i förhållande till hur jag ser på tingen och deras ordning.
Ni som är utan fantasi kan sluta läsa här.
Ponera = tänk er följande:
En atom, runt den svävar elektroner och diverse i allt vidare cirklar. Hittrar kompanjoner och bildar molekyler som med tiden bildar grundämnen och ....
Så tittar vi på allt liv vi har på jorden. Det är ju samma sak fast i förstorad upplaga med flera detaljer. Eller är det ett resultat av första tanken?
Vandrar vi vidare i flumvärlden så är det väl troligt att galaxerna är en gigant av samma sak.
Förmodligen finns de mängder av steg däremellan.
Kontentan är att vi är små digniteter i en kemisk/fysisk process utlämnade åt hur våra hjärnor fungerar. Och nästa Big Bang inträffar.
Min lärare i anatomi förklarade livets uppkomst (för 53 år sedan) som att ett par amminosyror möttes och ingick koalition. (Råkade vara Moltas Eriksson).
Idet här har inga religioner plats. De är uppfunna av människor för att skapa lugn hos folken. Bieffekten var krig. = pest, kolera och flunsor om man ser det globalt. Utan de stora krigen och pandomier hade jorden varit ännu mer överbefolkad. ÄÄ... Vet inte om jag är med riktigt där. Hur knöt du ihop det, med ALS? som är en dödlig sjukdom.  Förklara gärna hur du tänker, då det är et intressant ämne.
Överbölingen
22-05-2011, 19:08
CITAT (pejori @ 19-05-2011, 00:52)  ÄÄ... Vet inte om jag är med riktigt där. Hur knöt du ihop det, med ALS? som är en dödlig sjukdom.  Förklara gärna hur du tänker, då det är ett intressant ämne. Oj, gick inte så långt tillbaka i tiden förrän idag. Resonemanget har inget att göra med beskrivningen av vetenskpsmannen. Den var bara med för att förklara vad som fick massan mellan öronen att börja slira. Associationer kring ämnet. Itt nå anne.
kerstin z5-6
22-05-2011, 19:22
Mellan ogräsgrävningarna idag såg jag ett intressant inlägg om kvantfysik kontra virituella världar:) det var väldigt spännande teorier,varav en gick ut på att inget som ej observeras behöver finnas utom när det observeras-eller spelas som ett "data spel".Jfr med att spela på en xbox o vara i en värld, och att ha den avstängd. ah..varför kan jag inte redigera??--Hur som vi ser världen pixelerad utom när vi just fokuserar på den.precis som en virituell värld som också den är pixelerad.samma gäller kvantfysiken..när man observerar någon tar det form inte annars
CITAT (Överbölingen @ 22-05-2011, 20:08)  Oj, gick inte så långt tillbaka i tiden förrän idag. Resonemanget har inget att göra med beskrivningen av vetenskpsmannen. Den var bara med för att förklara vad som fick massan mellan öronen att börja slira.
Associationer kring ämnet. Itt nå anne. Då är jag med.
VitaFingrar
22-05-2011, 19:29
CITAT (Överbölingen @ 17-05-2011, 23:14)  En atom, runt den svävar elektroner och diverse i allt vidare cirklar. Hittrar kompanjoner och bildar molekyler som med tiden bildar grundämnen och .... Molekyler bildar väl inte grundämnen? Det är väl grundämnen som sammansatta bildar molekyler?
Christine D
29-06-2011, 15:22
CITAT (VitaFingrar @ 22-05-2011, 20:29)  Molekyler bildar väl inte grundämnen? Det är väl grundämnen som sammansatta bildar molekyler? Precis, grundämnen är endast en sorts atomer...
KatteLatte
30-06-2011, 06:38
CITAT (Överbölingen @ 17-05-2011, 23:14)  Ponera = tänk er följande:
Förmodligen finns de mängder av steg däremellan. Du menar alltså att det som vi ser som universum och planetsystemen skulle vara delar av en mega-jätte-atom, av en molekyl i avsevärt större skala än vad vi ägnar oss åt i våran begreppsvärld? Det har jag också undrat över.... Och likadant åt det "mindre" hållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|